شناسایی و مدلسازی عوامل موثر بر کیفیت سامانههای جامع آموزشی مطالعه موردی: دانشگاه جامع علمی کاربردی
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه جامع علمی کاربردی, کیفیت سامانه آموزشی, ارزیابی سامانه, سامانه دانشگاهی,
ملخص المقالة :
سامانههای جامع آموزشی دانشگاهی، جایگاه مهم و کلیدی در نظام آموزش عالی کشور داشته و نقش مهمی در پاسخگویی به تقاضای فزاینده خدمات در مجموعههای آموزش عالی، افزایش رضایتمندی، بهبود بهرهوری ارایه خدمات و توسعه دولت الکترونیک ایفا میکنند. این سامانههای اطلاعاتی، امروزه به یکی از اجزای جدایی ناپذیر صنعت آموزش تبدیل شدهاند و ارتقای مداوم آنها لازمه توسعه کمی و کیفی تحصیلات عالی در کشور به حساب میآید. بر این اساس، وجود مدلهایی که بتواند به صورت دورهای، کیفیت این سامانهها را ارزیابی نموده و شکافهای احتمالی را در جهت ارتقای این سامانهها آشکار سازد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.هدف این مقاله، ارایه یک مدل ارزیابی کیفیت سامانههای جامع آموزشی است که بر اساس آن امکان سنجش و ارتقای دائمی این سامانهها فراهم آید. در این راستا، با مرور جامع ادبیات موضوع، معیارهای ارزیابی سامانههای جامع آموزشی شامل محتوا، انعطافپذیری، سهولت کاربری، خدمات کاربری، ساختار تشکیلاتی و شکل ظاهری شناسایی و به همراه 42 شاخص زیرمجموعه با نظر خبرگان نهایی شد. با طراحی پرسشنامه نیمهساختاریافته به صورت مطالعه موردی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، اهمیت و ارتباط میان شاخصها و عوامل بررسی و با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازهها مورد آزمون قرار گرفت. سپس با استفاده از روش معادلات ساختاری ارتباط میان عوامل، مدلسازی شد. نتایج بررسی نشان میدهد که عوامل شکل ظاهری، سهولت و خدمات کاربری و انعطافپذیری به صورت مستقیم و عوامل محتوا و ساختار تشکیلاتی به صورت غیرمستقیم بر کیفیت سامانههای جامع آموزشی، تاثیرگذار است.
_||_