تبیین عوامل مؤثر بر نگرش به کامپیوتر در میان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
الموضوعات :مصطفی عطاردی 1 , محمود سعیدی رضوانی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, نگرش نسبت به کامپیوتر, طبقه اجتماعیـ اقتصادی, دارابودن کامپیوتر شخصی, دسترسی به اینترنت,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین طبقه اجتماعی- اقتصادی، داشتن کامپیوتر شخصی و دسترسی به اینترنت و سابقه شرکت در کلاسهای آموزش کامپیوتر، با نگرش نسبت به کامپیوتر در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. این تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1390 است. نمونه آماری، شامل 180 نفر (115 دختر و 65 پسر) بود که به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی جمعآوری اطلاعات، مقیاس نگرش نسبت به کامپیوتر (CAS) بود. پایایی کل این مقیاس به روش آلفای کرونباخ، 92/0 بهدست آمد. برای تحلیل نتایج از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی گروههای مستقل و رگرسیون به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که طبقه اجتماعی- اقتصادی با اضطراب نسبت به کامپیوتر همبستگی مثبت و معنادار (05/0P <) دارد؛ دارا بودن کامپیوتر شخصی و سابقه شرکت در کلاسهای آموزشی با اضطراب، اطمینان و نگرش کلی نسبت به کامپیوتر در سطح (01/0P <) و با علاقهمندی در سطح (05/0P <) رابطه مثبت و معنادار نشان داد. طبق نتایج، بین دو جنس در ارتباط با نگرش نسبت به کامپیوتر تفاوت معناداری دیده نشد. ضمن اینکه طبق نتایج، دارا بودن کامپیوتر شخصی بهطور معناداری (008/0P <) و سابقه شرکت در کلاسهای کامپیوتری بهطور معناداری (004/0P <) قادر به پیشبینی نگرش نسبت به کامپیوتر بودند. نتایج این تحقیق گویای تأثیر قابل توجه داشتن کامپیوتر شخصی و شرکت در کلاسهای آموزشی کامپیوتر بر نگرش مثبت به کامپیوتر است.