بررسی چالش های کاربست فن آوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری
الموضوعات :سیدمصطفی شریف خلیفه سلطانی 1 , مهدی کریمی علویجه 2 , مهدی مظاهری 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: یادگیری, آموزش عالی, فن آوری اطلاعات و ارتباطات, یاددهی,
ملخص المقالة :
فنآوری اطلاعات و ارتباطات بالقوه توانایی تقویت کیفیت، اثربخشی و دسترسی به تعلیم و تربیت را دارد. این مقاله به بررسی چالشهای کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان میپردازد. در این پژوهش، چالشها در چهارچوب الگوی عناصر سازمانی (درونداد، فرآیند، نتایج فردی، نتایج سازمانی) مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی است و از روش نمونه گیری طبقهای متناسب با حجم جامعه استفاده شده است. نمونه آماری شامل 110 نفر از اعضای هیأت علمی و 131 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. ابزار اصلی جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته از نوع بسته پاسخ، شامل 62 گویه در محورهای اصلی کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. پایایی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ معادل 88/. برآوردگردید و روایی آن مورد تأیید متخصصان مربوطه قرار گرفت. نتایج تحقیق به لحاظ آماری در سطح 05/0P بیانگر آن بود که مقوله نتایج فردی و نتایج سازمانی چالش محسوب نشده، اما مقوله درونداد و فرآیند (بیش از سطح متوسط) از دیدگاه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای اصفهان و صنعتی چالش محسوب میشود. بررسی تفاوت بین دیدگاه پاسخگویان در خصوص چالشهای درونداد و فرآیند کاربست فنآوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری، حاکی از وجود تفاوت بین دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان بود، همچنین تفاوتهایی بر حسب دانشگاه محل تحصیل و جنسیت نیز وجود داشت.