شناسایی شایستگیهای حرفهای اساتید در محیطهای آموزش الکترونیک (تکنیک دلفی)
الموضوعات :علیرضا یوزباشی 1 , سکینه پژوهی 2
1 - استادیار مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی الکترونیکی غیر انتفاعی ایرانیان
الکلمات المفتاحية: شایستگی, اساتید, تکنیک دلفی, دانشگاه الکترونیک,
ملخص المقالة :
هدف مقاله حاضر، شناسایی شایستگیهای حرفهای اساتید در محیطهای آموزش الکترونیک بوده است. این مطالعه پیمایشی به روش دلفی انجام شد. در این پژوهش پس از بررسی اسناد و مدارک در خصوص شایستگیهای حرفهای اساتید تعداد 21 نفر از اعضای هیأتعلمی مشغول به تدریس در دانشگاههای الکترونیک، به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عمدهترین شاخص-های فردی شایستگیهای حرفهای اساتید در محیطهای یادگیری الکترونیک: حس مسئولیت پذیری و آداب و رفتار اجتماعی با دانشجویان و احترام متقابل؛ عمده ترین شاخصهای آموزشی شایستگیهای حرفه ای اساتید در محیطهای یادگیری الکترونیک: روش های مدیریت کلاس های آنلاین، مشارکتدهی فعالانه دانشجویان در مباحث آموزشی، استفاده از انواع شیوههای تدریس متناسب و متنوع در محیط الکترونیک و ...؛ و عمدهترین شاخص فناوری شایستگیهای حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک: میزان تسلط در سازماندهی و تولید محتوا است. بر مبنای مدل مفهومی ارائه شده با توجه به مطالعات نظری و تجربی شاخصهای شایستگی های حرفه ای اساتید در محیط های یادگیری الکترونیک آموزش الکترونیک در سه بعد: شایستگی های فردی، آموزشی و فناوری بود که هر کدام از این ابعاد دارای زیرمؤلفه هایی بودند که پس از نظرسنجی از اساتید و متخصصان زیرمولفههای معتبر هر کدام از این شایستگی ها شناسایی شدند
_||_