تأثیر نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی بر یادگیری و یادسپاری دانشجویان و مقایسه آن با روش سنتی تدریس
الموضوعات :
ابوالفضل لاکدشتی
1
()
رضا یوسفی
2
()
خدیجه خطیری
3
()
الکلمات المفتاحية: یادگیری, روش تدریس سنتی, نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی, یادسپاری,
ملخص المقالة :
از آنجا که هدف فن‌آوری‌های آموزشی تسهیل و بهبود عملکرد یادگیری است، در این راستا شبیه سازهای آموزشی می‌توانند به عنوان تکنیک و یا رسانه‌ای موجب تحقق این هدف شوند. در این مقاله تأثیر نرم افزارهای شبیه ساز (مطالعه موردی بر روی Packet trace،PSpice ، Opnet وMatLab) بر یادگیری و یادسپاری دروس و مقایسه آن با روش سنتی تدریس انجام شده است. به این منظور دانشجویان رشته‌های فنی دانشگاه‌های غیرانتفاعی شهر ساری در سال تحصیلی 1389- 1388 بررسی شده‌اند. روش تحقیق شبه‌آزمایشی بوده و با دو گروه آزمایش و کنترل در قالب طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون اجرا شده است. یک گروه با نرم‌افزارهای شبیه‌ساز و گروه دیگر به روش سنتی آموزش دیده‌اند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. یافته‌های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و روش‌های آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، درصد، میانگین؛ و آمار استنباطی شامل آزمون t تجزیه و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که بین یادگیری و یادسپاری در آموزش با نرم‌افزارهای شبیه ساز و روش سنتی تدریس تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر نرم افزارهای شبیه ساز آموزشی بر افزایش یادگیری و یادسپاری دانشجویان نقش مطلوبی داشته‌اند.