عوامل مؤثر بر عدم کاربست وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی - یادگیری از دیدگاه دبیران استان مازندران
الموضوعات :صدرالدین ستاری 1 , عبدالرضا جعفرنژاد 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: وسایل کمک آموزشی, تراکم دانش آموزان, نارسایی در شیوه مدیریت مدارس, فرآیند یاددهی ـ یادگیری, موانع کاربرد وسایل کمک آموزشی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران درباره عوامل مؤثر بر عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی و یادگیری در مدارس متوسطه استان مازندران بوده است. روش انجام این تحقیق توصیفی ـ پیمایشی، و جامعه آماری کلیه دبیران مقطع متوسطه استان مازندران که دارای سابقه تدریس بیش از دو سال داشته اند را، شامل میشده است. از کل جامعه آماری به روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونه ای به تعداد 360 نفر طبق جدول نمونهگیری مورگان انتخاب گردید، و دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید و در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحلیل داده های تحقیق حاکی از آن بود که عواملی چون نگرش منفی دبیران نسبت به وسایل کمک آموزشی، کمبود و عدم وجود وسایل کمک آموزشی، تراکم دانش آموزان در کلاس درس، عدم تسلط معلمان در به کارگیری وسایل کمک آموزشی، و نارسایی در شیوه مدیریت مدارس بر عدم به کارگیری وسایل کمک آموزشی در جریان یاددهی و یادگیری تأثیرگذار است.