چالشهای معلمان برای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی
الموضوعات :محسن سلیمانی 1 , عباس قنبری باغستان 2
1 - دانشجوی ارتباطات دانشگاه تهران
2 - دانشیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: آموزش مجازی, کرونا, کیفی, معلم, سیستم آموزش,
ملخص المقالة :
شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی آموزش حضوری و روی آوردن اجباری سیستم آموزشی کشور به آموزش مجازی شده است. پس از دوسال که رفتهرفته آموزش مجازی پایان پذیرفته و آموزش حضوری برقرار شده، لازم است چالشها و مشکلات آموزش مجازی از دیدگاه معلمان به عنوان رکن اصلی آموزش مطالعه شود. این پژوهش با هدف مطالعه چالشهای آموزش مجازی و ارزیابی معلمان از این سبک آموزش صورت گرفته است. این مطالعه در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است که در آن دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شده است. مصاحبه شوندگان 12 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند ملاکی انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد.تحلیل داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراک معلمان از چالشهای آموزش مجازی، شامل4 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی است که مضمون های اصلی شامل چالش های مادی و تکنولوژیکی و چالش های حکمرانی آموزش و چالش های ارکان نهان آموزش و چالش های سیستم تربیت معلم میباشد.