تجربه زیسته مادران از آموزش مجازی فرزندان در دوران قرنطینه کرونایی (مطالعهای پدیدارشناسانه)
الموضوعات :عطیه رضایی 1 , مهسا کریمی 2 , فاطمه حامی کارگر 3
1 - دانشگاه کاشان
2 - دانشجوی دکترای مددکاری دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشگاه کاشان
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسی, مادر, آموزش مجازی, فرزند, کرونا,
ملخص المقالة :
با شیوع کرونا و تبدیل آموزش حضوری به آموزش مجازی، آموزش دانشآموزان بهویژه در سن نوجوانی، با چالشهایی برای والدین همراه بود. هدف پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته مادران و ابعاد و معانی پیوسته به آن درباره آموزش مجازی در دوران قرنطینه کرونا است. روش تحقیق، پدیدارشناسی توصیفی است. بدین منظور، از بین مادران تهرانی با روش نمونهگیری هدفمند ۱۵ نفر که حداقل یک فرزند مدرسهای ۱۱ تا ۱۵ سال داشتند، انتخاب و دادهها با روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته جمعآوری شد و این کار تا زمان دستیابی محقق به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. تحلیل دادهها ازطریق کدگذاری و مشخصشدن مقولههای اصلی و فرعی با استفاده از روش کلایزی انجام شد. یافتههای پژوهش درباره نگرانیها و دغدغههای مادران شامل ۴ مضمون اصلی و ۹ مقوله فرعی به ترتیب: آسیبهای فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان (آسیبپذیری دانشآموزان در فضای مجازی، رشد فرهنگ مصرفگرایی در دانشآموزان و اختلال در جامعهپذیری دانشآموزان)، مخاطرات سلامت جسمی و روانی دانشآموزان (اختلالات جسمی و آسیبهای روانی)، ناکارآمدی آموزش مجازی (محقق نشدن کامل امر آموزش و نبود زیرساخت جهت آموزش مجازی) و مزایای ادراکشدهی آموزش مجازی (فرصتهای آموزش مجازی و افزایش توانمندی دانشآموزان در فضای مجازی) است.
Ahmadi, Amine. (2014) The relationship between virtual education and students' creativity in the third millennium. Family and Research. Volume 12, No. 29 (in Persian).
Azizi, Zainab; Hosseinnejad Mammarabadi, Hossein; (2021). Opportunities and threats of virtual education during the corona pandemic: a phenomenological study. Technology quarterly. Information and communication in educational sciences, No.2, 151-171(in Persian).
Batool, T., & Raiz, J. (2020). Exploring Parents Involvement in University Students Education . Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 6(1),187-196.
Bond, T. and Aslonen, S. (1998): new mothers_ experience of postpartum care – a phenomenological follow-up study, journal of clinical nursing; 7: 165-174.
Bornert-Ringleb, M., Casale, G., and Hillenbrand, C. (2021). What predicts teachers’ use of digital learning in Germany? Examining the obstacles and conditions of digital learning in special education. European Journal of Special Needs Education, 1-18.
Chenari, Mahin (2007). "Comparison of Husserl, Heidegger and Gadamer with methodological benchmark". Philosophical-Theological Research: Vol: 9,
Gharibi, Farzaneh; Natghi, Faezeh, Mousavipour, Saeed; Seifi, Mohammad. (2022). The effect of virtual reality on learning, memory and cognitive load. Journal of Information Technology and Communication in Educational Sciences, 12(4) 25-39(in Persian).
Haji, J. , Mohammadi Mehr, M. & Mohammad Azar, H. (2021) Representation of Cyber Education Problems Using a Happy Program in Corona Pandemic: A Phenomenological Study, Information and Communication Technology in Educational Sciences,Year 11, Issue 3 , 153-174 (in Persian).
Hajizadeh, Anwar; Azizi, capable; Kayhan, Javad; (2021)Analysis of the opportunities and challenges of virtual education in the era of Corona: the development of virtual education after Corona. Teaching Research Quarterly, Year 9, No.1, 174-204(in Persian).
Hematipour, M. Albinin; Ismaili Gujar, Saleh; Moradi, Habiba. (2022) Identifying the role of parents in virtual education: elementary level. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, No 4, (in Persian).
Kikhaei, Elham.( 2012)Sociological analysis of social-cultural challenges of virtual social networks on young users in the city of Isfahan, Master's thesis of the field of sociology, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan (in Persian).
Kol Mirpour, Nadia; Ghasemi, Ali; Kol Mirpour, Mustafa; Kol Mirpour, Morteza. (2019) Investigating the impact of virtual education on the mental health of students. Psychology and Educational Sciences Studies, No. 56. (in Persian).
Kong , S. C. (2018). Parents’ perceptions of e-learning in school education : Implications for the partnership between schools and parents.Technology Pedagogy and Education, 27(1),15-31.
Maggio, L. A. Daley, B. J. Pratt, D, D. & Torre, D. M. (2018). Honoring Thyself in the Transition to Onlinee Teaching. Academic Medicline, 93 (8), 1129-1134.
Mayadas, A. F. Bourne, J. & Bacsich, P. (2009). Online education today. Science, 323 (5910), 85-89.
McQuail, D. J. G. Blumler J. R. and Brown (1972).The Television Audience: A Revised Perspective, Available at www.googlescholar.com.
Mojdam, Mohammad and Moradi, Mohsen.(2018) Digital natives and leading challenges. Development of educational technology, volume 35, no 5 (in Persian).
Muhammadi, M., Keshavarzi, F., Naseri Jahromi, R., Hesampour, Z., Mirghafari, F. & Ebrahimi, Sh., (2020) Analysis of parents' experiences of elementary school students from the challenges of virtual education with social networks in Time of outbreak of coronavirus, Educational Research, No. 40,74-101 (InPersian)
Paudel, P. (2021). Online education: Benefits, challenges and strategies during and after COVID-19 in higher education. International Journal on Studies in Education (IJonSE), 3(2), 70-85.
Rouadi,Naim(EL).FaysalAnouti,Mohammad.(2020). The Online learning Experiment in the Intermediate and Secondary Schools in Lebanon during the Coronavirus(COVID-19)Crisis. International Journal of AdvancedResearch in Science,Engineering and Technology.
Salimi, S & Fardin, MA. (2020). The Role of Corona Virus in Virtual Education with Emphasis on Opportunities and Challenges, Quarterly Journal of School and Virtual Learning, 8(2), 49-60 (in Persian).
Sandelowski, M. (1986).The problem of Rigor in Qualitative Research. Advances in Nursing Science, 8(3): 27-3.
Wellman. B and Frank, K. (2001); "Network capital in a multi-level world: gettin Support from Personal Communities", Draft of article forthcoming in: Social Capital: Theory and Research, edited by Nan Lin, Ron Burt and Karen Cook. Chicago: Aldine De Gruyter.
Zaman, B., Nouwen, M., Vanattenhoven, J., De Ferrerre, E., & Looy, J. V(2016) A qualitative inquiry into the contextualized parental mediation practices of young children’s digital media use at home. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 60(1), 1-22.
_||_