عوامل تأثیرگذار بر موفقیت سامانههای یادگیری الکترونیکی در دوران پساکرونا (مورد مطالعه: دانشگاههای مستقر در تهران)
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکترا- علوم تربیتی - مدیریت آموزشی- واحد رودهن
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: موفقیت, یادگیری الکترونیکی, پساکرونا, سامانههای الکترونیکی,
ملخص المقالة :
اهمیت انکارناپذیر یادگیری الکترونیکی در آموزش منجر به رشد گسترده تعداد دورههای آموزش الکترونیکی و سیستمهای ارائه انواع مختلف خدمات در زمان کووید 19 میشود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران مراکز رشد و فناوری اطلاعات و ارتباطات، در دانشگاههای تهران بودند، که تعداد آنها 192 نفر گزارش شد. نمونه بر اساس فرمول کوکران 128 نفر محاسبه و به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه تحقیق آل-فریحات و همکاران(2020) استفاده گردید. روایی به روش محتوایی با استفاده از روایی درونی و ماتریس همبستگی(روایی واگرا) و بارها عاملی مورد تایید قرار گرفته است. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت.جهت تحلیل دادههای بدست آمده، از روش همبستگی به شیوه معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس(SmartPLS) استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش کیفیت سیستم فنی (r=0.533)، کیفیت سیستم اطلاعات (r=0.472)، کیفیت خدمات (r=0.523)، کیفیت سیستم تحصیلی(r=0.613)، کیفیت سیستم پشتیبانی(r=0.851)، کیفیت یادگیرنده (r=0.763) و کیفیت استاد (r=0.508) از عوامل اثرگذار بر موفقیت سامانههای یادگیری الکترونیکی بودند. طبق نتیجه به دست آمده کیفیت سیستم پشتیبانی مهمترین عامل تأثیرگذار بر موفقیت سامانههای یادگیری الکترونیکی شناخته شد.
Abbasi Kasani, H., & Shams, G. R. (2018). A research synthesis of critical success factors of e-learning: A model development. Technology of Education Journal (TEJ), 13(1), 25-39.[In Persian]
Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online Learning amid the COVID-19 Pandemic: Students' Perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51.
Al-Balas, M., Al-Balas, H. I., Jaber, H. M., Obeidat, K., Al-Balas, H., Aborajooh, E. A., ...& Al-Balas, B. (2020). Distance learning in clinical medical education amid COVID-19 pandemic in Jordan: current situation, challenges, and perspectives. BMC medical education, 20(1), 1-7.
Almaiah, M. A., Al-Khasawneh, A., & Althunibat, A. (2020).Exploring the critical challenges and factors influencing the E-learning system usage during COVID-19 pandemic. Education and information technologies, 25(6), 5261-5280.[In Persian]
Alharthi, A. D., Spichkova, M., & Hamilton, M. (2019). Sustainability requirements for eLearning systems: a systematic literature review and analysis. Requirements Engineering, 24(4), 523-543.
Al-Fraihat, D., Joy, M., & Sinclair, J. (2020).Evaluating E-learning systems success: An empirical study. Computers in human behavior, 102, 67-86..
Ana, A., Minghat, A. D., Purnawarman, P., Saripudin, S., Muktiarni, M., Dwiyanti, V., & Mustakim, S. S. (2020).Students' Perceptions of the Twists and Turns of E-learning in the Midst of the Covid 19 Outbreak. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12.
Bassareo, P. P., Melis, M. R., Marras, S., &Calcaterra, G. (2020). Learning from the past in the COVID-19 era: rediscovery of quarantine, previous pandemics, origin of hospitals and national healthcare systems, and ethics in medicine. Postgraduate Medical Journal, 96(1140), 633-638.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395(10227), 912-920.
Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of educational technology systems, 49(1), 5-22.
Eghbal, M., Yaghobi, A., & Hosseitabaghdehi, L. (2015).Factors affecting e-learning success at universities. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6(1 (21)), 71-85.[In Persian]
Farnoosh, G., Alishiri, G., Zijoud, S. H., Dorostkar, R., & Farahani, A. J. (2020). Understanding the severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease (COVID-19) based on available evidence-a narrative review. Journal of Military Medicine, 22(1), 1-11.[In Persian]
Fathema, N., Shannon, D., & Ross, M. (2015).Expanding the Technology Acceptance Model (TAM) to examine faculty use of Learning Management Systems (LMSs) in higher education institutions. Journal of Online Learning & Teaching, 11(2).
Golband, F., Mojtahedzadeh, R., Hosseini, A. F., Mirhosseini, F., & Bigdeli, S. H. (2014). Effective e-learning view point of tehran university of medical sciences virtual faculty post-graduate students. Education Strategies in Medical Sciences, 7(2), 93-97.[In Persian]
Kakaee, F., & Hakimzadeh, R. (2016).Evaluating the Quality of E-Learning Program in Master of Information Technology Engineering at Shiraz University. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 6(3 (23)), 85-110.[In Persian]
Kazemi Malekmahmoudi, S., PiriTosanloo, M., Norouzi, N., & Aryaie, M. (2015).Investigation of Factors Affecting E-learning Development According to Students' Viewpoint of Golestan University of Medical Sciences. Educational Development of Judishapur, 6(3), 229-236.[In Persian]
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guàrdia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital science and education, 2(3), 923-945.
Rezvani, H. R., & Dargahi, H. (2012). Identifying and categorization of e-learning system’s characteristics based on the Kano model in Iran’s virtual universities. Education Strategies in Medical Sciences, 5(3), 149-155.[In Persian]
Rezaeirad M. (2012).Identifying the success factors in e-learning programs,Research in Curriculum Planning, 9 (33), 106-115.[In Persian]
Richardson, J. W., Lingat, J. E. M., Hollis, E., & Pritchard, M. (2020). Shifting Teaching and Learning in Online Learning Spaces: An Investigation of a Faculty Online Teaching and Learning Initiative. Online Learning, 24(1), 67-91.
Taha, M. (2014). Investigating the Success of E-Learning in Secondary Schools: The Case of the Kingdom of Bahrain: pp. 1-125 (Doctoral dissertation, A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophyin the department of Computer Science).
Zame, W. R., Bica, I., Shen, C., Curth, A., Lee, H. S., Bailey, S., van der Schaar, M. (2020). Machine learning for clinical trials in the era of COVID-19. Statistics in biopharmaceutical research, 12(4), 506-517.
Zandi, B., & Masoumifard, M. (2012).Educational programming for content creation systems in e-learning. Education Strategies in Medical Sciences, 5(1), 59-68.[In Persian]
_||_