بازتعریف نقش والدین در آموزش مجازی: مقطع ابتدایی
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
الکلمات المفتاحية: آموزش, یادگیری, آموزش مجازی, نقش والدین,
ملخص المقالة :
تغییر روند آموزشهای رسمی از حضوری به غیرحضوری، باعث تغییر در نقشهای بازیگران نظام آموزش شده است. والدین، نقش مهمتری نسبت به گذشته دارند. هدف پژوهش، باز تعریف نقش والدین در آموزش مجازی است. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع داده بنیاد است. جهت گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعۀ پژوهش، را والدین دانشآموزان یکی از مدراس مقطع ابتدایی شهرستان دلیجان، استان مرکزی تشکیل میدادند،که با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند تعداد 15 نفرانتخاب شدند. پس از رسیدن به اشباع نظری دادهها، فرایند تحلیل آنها، در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی جهت بازتعریف نقش والدین در آموزش مجازی صورت پذیرفت. روایی دادهها از طریق مثلث سازی، تایید مطالب مصاحبه توسط خود والدین، رعایت الزامات مناسب با رویش نظریه نقش والدین در آموزش مجازی و پایایی دادهها نیز با مشارکت متخصصان در تحلیل دادهها و استفاده از فرایند ساخت یافته برای نگارش دادهها تامین شد. در نهایت مدل نقش اصلی والدین در آموزش مجازی با مقولههای اصلی تامین کننده، تسهیل کننده، هدایت کننده و پرورش دهنده شناسایی شد. مدل مذکور که برای مدیریت کارآمد و اثربخش یادگیری در آینده میتواند مبنایی جهت طراحی برنامه درسی در نظام آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
Batool, T., & Raiz, J. (2020). Exploring Parents Involvement in University Students Education. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 6(1), 187-196.
Burgess, S., Greaves, E., & Vignoles, A. (2019). School choice in England: evidence from national administrative data. Oxford Review of Education, 45(5), 690-710.
Carpenter, B. W., Young, M. D., Bowers, A., & Sanders, K. (2016). Family involvement at the secondary level: Learning from Texas Borderland Schools. NASSP Bulletin, 100(1), 47-70.
Gohari, Zohreh, Jamshidi, Laleh, Amin Beidakhti, Ali Akbar (2015). In order to investigate the barriers to parental participation in school affairs in Semnan. Bi-Quarterly Journal of Educational Planning Studies. (4) 7. 133-162. (in Persian). Gonzales, S. M., & Gabel, S. L. (2017). Exploring involvement expectations for culturally and linguistically diverse parents: What we need to know in teacher education. International Journal of Multicultural Education, 19(2), 61-81. Goodall, J. (2018). Leading for parental engagement: working towards partnership.
Hasan, N., & Bao, Y. (2020). Impact of “e-Learning crack-up” perception on psychological distress among college students during COVID-19 pandemic: A mediating role of “fear of academic year loss”. Children and Youth Services Review, 118, 105355.
Kayama, M., & Haight, W. (2018). Balancing the stigmatization risks of disability labels against the benefits of special education: Japanese parents' perceptions. Children and Youth Services Review, 89, 43-53.
Keefe, E. S. (2020). Learning to Practice Digitally: Advancing Preservice Teachers’ Preparation.
Kong, S. C. (2018). Parents’ perceptions of e-learning in school education: Implications for the partnership between schools and parents. Technology, Pedagogy and Education, 27(1), 15-31.
Laranjeiro, D., Antunes, M. J., & Santos, P. (2017). Multimedia platform development for parental involvement in learning of children attending kindergarten-iterative cicles of development. In International Conference on Computer Supported Education (Vol. 2, pp. 208-219).
Mirkizadeh, Mehdi, Sattari, Sadraddin (2017). Investigating the relationship between parental involvement and academic achievement of fifth grade students in Gorgan. Study of Iranian Social Sciences. 55. 62-75.(in Persian).
Nikken, P., & Jansz, J. (2014). Developing scales to measure parental mediation of young children's internet use. Learning, Media and technology, 39(2), 250-266.
Shahpanah, Mandana, Ghanbar Tehrani, Nasim, Abdollahi, Bijan (2017). Presenting a model for measuring the readiness of parents to use the facilities of the smart school (Case study: Sama smart school software, Tehran Olympic Village). The Second Conference of Islamic Humanities, October 6, 2017. (in Persian).
Shahzad, S. K., Hussain, J., Sadaf, N., Sarwat, S., Ghani, U., & Saleem, R. (2020). Impact of Virtual Teaching on ESL Learners' Attitudes under COVID-19 Circumstances at Post Graduate Level in Pakistan. English Language Teaching, 13(9), 1-9. Zaman, B., Nouwen, M., Vanattenhoven, J., De Ferrerre, E., & Looy, J. V. (2016). A qualitative inquiry into the contextualized parental mediation practices of young children’s digital media use at home. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 60(1), 1-22.
_||_