شناسایی ابعاد رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی با رویکرد رقابتی در دانشگاهها: تحلیلی کیفی برمبنای دیدگاه صاحبنظران موضوعی
الموضوعات :سیده سمیه اسدالله زاده بالی 1 , فاطمه طاهری 2 , علی اصغر شجاعی 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت فرهنگی, رسانه های اجتماعی, پویایی رقابتی.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی با رویکرد رقابتی در دانشگاهها بوده است. این مطالعه به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی انجامشده است. جامعه پژوهش شامل کلیه رؤسای فرهنگی، معاونت فرهنگی، مدیران اجرایی باتجربه در کار فرهنگی و کارشناسان ارشد فرهنگی در دانشگاههای استان مازندران بودند که در مجموع 21 نفر از آنها، به روش نمونهگیری گلوله برفی، انتخاب و آرا و نظرات آنها تجزیه و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش به وسیله نرمافزار MAXQDA تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان داد نقش رسانههای اجتماعی بر مدیریت فرهنگی شامل نوع فرهنگ؛ چگونگی مدیریت فرهنگی؛ کاربرد مدیریت فرهنگی؛ تأثیر مدیریت فرهنگی است. امروزه رسانهها با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادلهی افکار و عقاید عمومی در راه پیشرفت مدیریت فرهنگی در جامعه و تمدن بشری نقش بسزایی دارند. با بهرهگیری مناسب از رسانههای اجتماعی میتوان شرایطی مساعد در جهت جامعهپذیری فراهم نمود و به دنبال آن بهبود سبک عملکرد در بین افراد و سازمانها و دانشگاهها و نهادها و در تعامل بر محیط اطراف پدیدار میشود.