تأثیر فناوری اطلاعات بر مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: فناوری اطلاعات, یادگیری سازمانی, مدل, مسولیت اجتماعی, دانشگاه آزاداسلامی,
ملخص المقالة :
قابلیت های فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پر سرعت و در حال تغییر ایفا می کند.این نکته قابل تاکید است که سازمان هایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند لذا هدف پژوهش حاضر تأثیر فناوری اطلاعات بر مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران جهت ارائه مدل است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است،جامعه آماری شامل اعضا هیات علمی مرکز و شرق استان مازندران به تعداد 547 نفر که بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 207 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس گروه های آموزشی انتخاب شدند جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه فناوری اطلاعات، مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی که روایی از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی از ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 89/0، 86/0 و 92/0 بدست آمد که مورد تایید است .روش تجزیه و تحلیل دادهها معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل بوده است. نتایج حاکی از اثر مستقیم وغیرمستقیم فناوری اطلاعات بر مسئولیت اجتماعی و یادگیری سازمانی بوده است. همچنین یادگیری سازمانی بر مسئولیت اجتماعی تاثیر مستقیم داشته است.
Asgharzadeh shahanaghi, sh., &Nouri, s. (2012).Measuring organizational Learning level.Journal of public Administration Perspective,3(11):51-71.(in Persian).
Abtahi, Seyed Hossein., & Abbasi, Saeed.(2014). Employee empowerment. Tehran: Publication of Research and Management Training Institute. (in Persian)
Alam Tabriz, Akbar., & Abbasi, Mehrangiz. (2016). The effect of information technology capabilities on organizational performance through the capacity to absorb knowledge and organizational learning, Quarterly Journal of Information Technology Management Studies, Fifth Year No. 17 pp. 1 to 27. (in Persian).
Bolivar, M.T., GarcíA-Morales, V. J., & GarcíA-SáNchez, E. (2012). Technological distinctive competencies and organizational learning: Effects on organizational innovation to improve firm performance. Journal of Engineering and Technology Management, 29 (3), 331-357.
DamaniFard, Aisha., Shahrakipour, Hassan., Elhamian, Negar.,& Damani Fard, Mohammad. (2016). Investigating the Relationship between the Use of Information Technology and Communication Quality with Social Responsibility among the Employees of the General Directorate of Technical and Vocational Education of Sistan and Baluchestan Province, Tehran: Fourth International Conference on Applied Research in Management and Accounting.(in Persian).
Dimovsky, V., & Skerlavaj M.(2016).Organizational Learning And information Communication Technologies.Journal Of Economics and Business;22(1),7-19.
De clercg. Drik., Rahman. Zahid Mohammad., & Belausteguigoitia, Imanol. (2017).Task Conflict and Employee Creativity: the Critical Roles of Learning Orientation Goal Congruence. The j of human resource managemeant, Volume56,Issuel, 93-109.
Elikayinejad, Hamidreza. (2019). The Impact of Social Responsibility on Information Technology and Organizational Competitiveness, Tehran, Fourth Scientific Conference on New Approaches in Humanities, Iran. (in Persian).
Emami, L., & Nemamian, F.(2015). Investigation the Influence of Information Technology on organizational performance by Explaining the Main Role of organizational structure.Ilam Culture, 16(48):59-80.(in Persian).
Fiogit, B. S., Stank, T. P., & Mentzer, J. T. (2009). Linking improved knowledge management to operational and organizational performance. Journal of Operations Management, 27(3), 247–264.
Hasanpour Ghoroghchi, Ismail. (2007) .The Impact of Information Technology on Organization, Society and Individual, Tadbir Publications, p.72. (in Persian).
Hazrati Soomeh, Zahra ., & Tanhaei, Hossein. (2010). Theoretical study of social capital research in Iranian society, Journal of Behavioral Sciences, Volume 1, Number 1, pp. 52-29. (Persian).
Huber, P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures. Organization Science, 2(1), 88–115.
Jimenez- Jimenez, D. , & Sanz Valle, R. (2011). Innovation, Organizational Learning, and Performance. Journal of Business Research, 64 (4), 408-417.
Khanlari, A., & Rezvan, S. (2014). Investigating the Relationship between Organizational Learning and Financial Performance through the Innovation Process in Golpayegan Industrial Companies. Journal of Business Management. 6 (4), 773-790. (in Persian).
Mojarad Kahani, Masoud ., & Akbari Nejad, Zohreh. (2013). Investigating the Relationship between Police Social Capital and Social Security (Case Study, Mushtaq District of Kerman), Kerman Law Enforcement Journal, No. 5, Fifth Volume, Fall. (in Persian).
Mohammadi Zeitouni, Bahareh. (2020). The Impact of Information and Communication Technology on Improving Human Performance (Case Study: Asian Insurance Company). Journal of Development and Capital, 5 (1), 147-173. ( in Persian).
Pretorious, M., & Biljon ,J.V.(2010).Learning management System :ICT skills,usability and learnability.Interaction Technology and smart Education ,7(1),3-43.
Royaei, Ramazan Ali., & Mehrdoost, Hossein .(2009). A Study of the Role of Cultural Managers in Promoting Social Responsibility: A Case Study of Single Post Managers of Radio and Television, Social Science Research Journal, 3 (3): 43-59.
Salehi, Mohammad..,& Khosroabadi, Soheila. (2016). Management Information Systems in Third Millennium Organizations, Rashedin Publications, First Edition, Tehran .(in Persian).
Smith, K.G., Collins, C.J., & Clark, K.D. (2005). Existing knowledge, knowledge creation capability, and the rate of new product introduction in high-technology firms. Academy of Management Journal, 48 (2), 346–357.
Yu, Y., Dong, X. Y. Shen, K. N., Khalifa, M., & Hao, J. X. (2013). Strategies,technologies, and organizational learning for developing organizational innovativeness in emerging economies. Journal of Business Research, 66 (12).
_||_