تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگیهای شهروند الکترونیکی
الموضوعات :امیرحسین مهدیزاده 1 , علیرضا عراقیه 2 , سمیه مرادی 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, کار و فناوری, شهروند الکترونیکی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگیهای شهروند الکترونیکی انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی و روش انجام آن توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) مصوب سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (1398) بود. برای نمونهگیری از سرشماری کامل استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، چکلیستی 10 سوالی بر اساس استاندارد مهارت و آموزشی شهروند الکترونیکی (E-Citizen) گروه برنامهریزی درسی فناوری اطلاعات و سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور (1388) در سه مولفه دانش و مهارتهای رایانهای پایه، دانش و مهارت جستجوی اطلاعات، مشارکت و شهروند الکترونیکی بود. روایی چکلیست از طریق روش مثلث سازی تایید شد و پایایی آن به کمک روش کاپای کوهن برآورد شد و ضریب توافق به دست آمده که برابر با 602/0 بود، میزان توافق بین دو خبره را در حد قابل ملاحظه نشان داد. نتایج نشان داد که در کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) ویژگی دانش و مهارتهای رایانهای پایه با رتبه میانگین 63/2 دارای بیشترین توجه و ویژگی مشارکت و شهروند الکترونیکی با رتبه میانگین 13/1 دارای کمترین توجه است.
Bennett, P.W. (2016). Dgital Learning in Canadian K-12 Schools: A Review of Critical Issues, Policy, and Practice. Handbook on Digital Learning for K-12 Schools (pp.293-315).
Council of Europe (2020). Digital Citizenship Education Project. www.coe.int
Dedebali, N.C., & Dasdemir, I. (2019). Social Studies Teacher Candidates' Perception of Digital Citizenship. International Journal of Educational Methodology, 5(3), 465-477.
Díaz, L. C. (2017). Citizenship Education and the EFL Standards: A Critical Reflection (La educación ciudadana y los estándares básicos de competencias en el inglés como lengua extranjera: una reflexión crítica). PROFILE. 19(1), 155-168.
Dinc, E. (2019). Prospective Teachers' Perceptions of Barriers to Technology Integration in Education. Contemporary Educational Technology, 10(4), 381-398.
Ebby, C.B, Sirinides, P., & Fink, R. (2018). Enactment of Lessons from a Technology-Based Curriculum: The Role of Instructional Practices in Students' Opportunity to Learn. CPRE Research Report. Consortium for Policy Research in Education.
Ebrahimi, P. (2016). Curriculum Technology Analysis for Junior High School Based on the Business Skills of the International Labor Organization. Master Thesis. kharazmi University. School of Psychology. (InPersian)
Edwin, M., & Prescod, D. (2018). Fostering Elementary Career Exploration with an Interactive, Technology-Based Career Development Unit. Journal of School Counseling, 16(13), 1-9.
Eslamieh, F. (2009). Investigating the role of university education in creating and cultivating the characteristics of a professional citizen from the perspective of final year students of humanities (undergraduate) Islamic Azad universities located in Tehran. Master Thesis. Islamic Azad University, Garmsar Branch. (InPersian)
Eslamieh, F. (2011). A look at the application of new technologies in education and management. Tehran: Green Culture. (InPersian)
Esmaili, M., & Durandish, A. R. (2013). Objectives of the workbook and technology. Educational, Analytical and Information Monthly for Teachers, Students and Education Experts, 19(107), 79-82. (InPersian)
Fanakhosro, M., & Noorabadi, S. (2018). Importance, position and how to train e-citizen in the curriculum of the country's education system. 7th National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, Center for Strategies for Achieving Sustainable Development - Mehr Arvand Institute of Higher Education. (InPersian)
Hung, L. Ch., & Feng, L.E.Z. (2010). Analysis of elementary school ICT textbooks in Taiwan and the importance of content about computer virus. Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 762–766.
Kim, H.S., Ahn, S. H., & Kim, C. M. (2019). A New ICT Literacy Test for Elementary and Middle School Students in Republic of Korea. Asia-Pacific Education Researcher, 28(3), 203-212.
Livingstone, K. A. (2019). The Place of Information and Communication Technologies in Curriculum Design and Development. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 15(4), 180-197.
Mahrozadeh, T., & Noorabadi, S. (2014). Combining science and technology in the elementary school curriculum. Journal of Educational Research, 1(29), 18-40. (InPersian)
Mashhadi, H., & Liaqtdar, M. R. (2017). Assessing the desired and existing status of the content element for training technology teachers from the perspective of experts, faculty members and students. Curriculum Studies Quarterly, 12(47), 37-68. (InPersian)
Mohammadjani, I., Zareizawaraki, I., & Mofidi, F. (2013). Investigating the status of e-citizen in the sixth grade elementary work and technology textbook. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 3(3)71-88. (InPersian)
Moye, G. A. (2017). Pre-Service and Mentor Teachers' Perceptions Regarding the Level of Technology Integration in the Curriculum. ProQuest LLC, Ed.D. Dissertation, Lamar University - Beaumont
Rahnama, M. R., Beigi Nasrabadi, F., & Johari, L. (2016). Survey of citizens' awareness and education in using electronic services (comparative comparison of districts 1, 6 and 8 of Mashhad). Journal of Urban Planning Geography Research, 4(1), 135-152.(InPersian).
Scherera, R., & Siddiqb, F. (2019). The relation between students’ socioeconomic status and ICT literacy: Findings from a meta-analysis. Computers & Education, 138, 13-32
Sullivan, A., & Bers, Marina Umaschi. (2019). Investigating the Use of Robotics to Increase Girls' Interest in Engineering During Early Elementary School. International Journal of Technology and Design Education, 29(5), 1033-1051.
Wallace, D. E., & Bodzin, A. M. (2017). Developing Scientific Citizenship Identity Using Mobile Learning and Authentic Practice. Electronic Journal of Science Education, 21(6), 46-71.
We Are Europe (2016). Framework for the Key Citizenship Competences. This project has been funded with support from the European Commission. This publication [communication] reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.
Zarechaharrahi, H. (2014). Content analysis of sixth and seventh grade technology curriculum from the perspective of electronic citizen components. Master Thesis. Islamic Azad University of Marvdasht. (InPersian)
_||_