بررسی وضعیت مدارس ابتدایی هوشمند منطقه 15 شهر تهران بر اساس مدل مفهومی مدرسه هوشمند
الموضوعات :شبنم السادات اخوان نوری 1 , مژگان حیدری 2 , منیژه احمدی 3 , شقایق سادات اخوان نوری 4
1 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش شهر تهران، ایران
2 - استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور ،تهران، ایران
3 - استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور ،تهران، ایران
4 - کارشناسی علوم قرآن و حدیث گرایش تربیت دبیر و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم قرآنی تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدارس هوشمند, وضعیت موجود, وضعیت مطلوب, مدل مفهومی مدرسه ی هوشمند,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مدارس هوشمند، بر اساس مدل مفهومی مدرسه هوشمندبوده است. این پژوهش از لحاظ اجرا در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی قرار می گیرد.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدارس ابتدایی هوشمند منطقه 15شهر تهران می باشد که از میان 717 نفر پرسنل آموزشی این 50 مدرسه ی هوشمند، حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 250 نفر در نظر گرفته شد.نحوه گردآوری اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه ی استاندارد، منطبق با چک لیست ارزیابی مدارس هوشمند آموزش و پرورش بود. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری(صوری) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.955 محاسبه شد که از پایایی بالای پرسشنامه حکایت می کند. نتایج پژوهش با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج پژوهش بیانگرآن است که مدارس هوشمند منطقه 15 شهر تهران در اوایل راه هوشمند سازی بوده و در رابطه با هر 5 رکن مدل مفهومی در سطح پایینی قرار دارند.لذا عنایت به تمامی مولفه های مدارس هوشمند و کاربست یافته های تحقیقات انجام شده می تواند نقش به سزایی در ایجاد و بهسازی مدارس هوشمند ایفا نماید.
Asgari, M. (2017). Pathology of intelligent circuit development in Qom province (manpower, equipment and space ...). Master Thesis of Islamic Azad University of Qom. (in Persian).
Babapour, M. (2020). Identifying the effective factors in the implementation of intelligent education program in primary schools. Master Thesis of Tarbiat Dabir Shahid Rajaei University. (in Persian).
Badia Garganté, A., Meneses Naranjo, J.,& Garcia Tamarit, C.(2015). Technology use for teaching and learning Pixel-Bit. Journal of Mediosy Education, 46, enero-junio, 2015, pp. 9-24 University of Seville.
Bakare, O. (2014). The role of Information and Communication Technology in education: Case of Eastern Mediterranean University. M.Ed. thesis, Eastern Mediterranean University, Gazimağusa, Northern Cyprus.
Bakhtiari, L., Ghadmpour, E., Bakhtiari, M.,& Sadin, A. (2014). Comparison of information literacy and social skills of students in distance education and traditional education, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4 (3), 49-63. (in Persian).
Cakir, O. (2012). Students' self confidence and attitude regarding computer: An nternational analysis based on computer availability and gender factor. Social and Behavioral Sciences; 47, 1017 – 1022.
Cheraghi, N., Batmani, F.,& Shirbegi, N. (2021). Analysis of the competencies of smart school principals based on data foundation theory. Journal of New Approach in Educational Management, 11 (45) .57-80. (in Persian).
Darabi, S., Neyestani, M., & Mirzaeifar, D. (2013). A comparative study of the application of code strategy components (sustainable development) of education in Isfahan and Kermanshah. Bi-Quarterly Journal of Educational Planning Studies, 2 (4), 101-136. (in Persian).
Hamzah, M., Ismail, A., & Embi, M. (2010). The Impact of Technology Change in Malaysian Smart Schools on Islamic Education Teachers and Students. World Academy of Science, Engineering and Technology, 391-379.
Hassani, M. ,& Abdollahi, S. (2015). Evaluating the effect of smart school implementation on promoting student learning. Islamic Azad University, Chalous Branch .Third National Conference of Farda School. (in Persian).
Ibrahim, M. S. Razak, A. Z. A. , & Kenayathulla, H. B. (2013). Smart Principals and Smart Schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 826-836.
Mamizadeh, R. (2012). Evaluating the process of smartening high schools in Shiraz based on the conceptual model of smart schools. Master's thesis of Arak University.(in Persian).
Mahdiun, R., Pahang, N., & Yari Gholi, B. (2017). Identifying the factors affecting the quality of schools and examining its current status: Combined research. School management, 5 (1) .173-193.(in Persian).
Mehr Mohammadi, M. (2014(. Curriculum Planning: Perspectives, Approaches and Perspectives. Mashhad, Astan Quds Razavi Publications. (in Persian).
Naseri, M., & Mashhadian, F., (2011). Iranian smart schools and quality. Roshd Monthly School of Life Monthly, No. 7, consecutive 53, April 2011, p.29. (in Persian).
Radmehr, A . , & Amariullah Yari, S. (2012). Smart School. Tehran, Kourosh Institute. (in Persian).
Salam, S., Zeng, J., Pathan, Z. H., Latif, Z., & Shaheen, A. (2018). Impediments to the Integration of ICT in Public Schools of Contemporary Societies: A Review of Literature. Journal of Information Processing Systems, 14(1), 252-269.
Shirzad Kobria, B., & Seyed Mohammadi, Z. (2015). Investigating the effective components on school intelligence and presenting an appropriate conceptual model. Scientific-Research Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning, Third Year, No. 10. Page. 32-43.(in Persian). School Intelligence Method (2012). Ministry of Education Transformation Strategy. Statistics and Information Technology and Communication Center of Education.
Sivagami, A., & Samundeeswari, R. (2015). A Study on use of information communication technology in higher education in Thanjavur district. International Journal of Management (IJM), 1(6), 418-426.
Zafari, S., Karamdoost, N., Durrani, K., & Nazarzadeh Zare, M. (2014). Survey of graduate students' use of mobile phones for educational and general purposes. Quarterly Journal of Information and Communication in Educational Sciences, 4 (3), 23-38. (in Persian).
Zarei Zavaraki, I., & Seyed Nazarloo, S.T. (2013). Measuring the level of interaction in the electronic curriculum of Khajeh Nasir al-Din Tusi University of Technology. Educational Measurement Quarterly, 4 (11), pp. 147-163. (in Persian).
_||_