تجارب زیسته ارزشیابی آنلاین مدرسان، در دوران اپیدمی کووید 19: چالش ها و راهکارها
الموضوعات :شهلا رضایی 1 , فرامرز ملکیان 2 , علیرضا قاسمی 3 , سحر محمدی 4
1 - دانشجوی رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار دانشکده علوم انسانی واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استادیار دانشکده علوم انسانی واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
4 - استادیار دانشکده علوم انسانی واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, کووید 19, ارزشیابی آنلاین, سیستم یادگیری الکترونیکی,
ملخص المقالة :
تغییر اجباری و ناگهانی آموزشهای رسمی دانشگاهی کشورمان از حالت حضوری به مجازی در دوران اپیدمی کووید 19 ضعفها و چالشهای سیستمهای یادگیری الکترونیکی دانشگاهی ما را تا حدی زیادی نمایان ساخت. هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالشها و پیشنهاد راهکارهایی برای بهبود سیستم یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد کشورمان در بخش ارزشیابی بر اساس تجارب و دیدگاههای اساتید فعال در این سیستم یادگیری است. رویکرد پژوهش کیفی و از راهبرد طرح پدیدارشناسی بهره گرفتهشده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدرسان دانشگاه آزاد سراسر کشور (بهشرط دارا بودن حداقل دو نیمسال فعالیت آموزشی بهصورت مجازی) هستند که 12 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها انتخابشدهاند. داده لازم با استفاده ازمصاحبه نیمه ساختارمند با روایی و پایایی تائید شده جمعآوری، و با استفاده از روش کوربین و اشتراونس و بهرهگیری از نرمافزار ماکس کیودای 16 تحلیل گردید. نتایج پژوهش به مشخص نمودن 28 راهکار قابلاجرا در 8 بعد ارزشیابی در سیستم یادگیری الکترونیکی دانشگاه آزاد منجر شد. پژوهشهای آتی میتوانند با طراحی پلاگین های مرتبط با این راهکارها بهصورت عملی به کیفیت این سیستم یادگیری الکترونیکی بیانجامد.
Abasikasani,H., Shamsmorakani, GH., Seraj, F., & Rezaeizadah, M. (2018). Learner evaluation tools in e-learning environment. Journal of Technology Development, 16(61), 23-33. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=497982. (in Persian). Ahmed, S., Noor, A. S. M., Khan, W. Z., & Mohamed, M. S. E.(2020). Analysis of student attitude and their acceptance for e-Evaluation during (COVID-19): Implementation and Implications.
Al-Emran, M., & Salloum, S. A. (2020). Students' Attitudes Towards the Use of Mobile Technologies in e-Evaluation. Int. J. Interact. Mob. Technol., 11(5), 195-202.
Bagherzadeh, M., (2020). The impact of cyber education performance on memorization and learning interactions. Ormazd Research Journal, 51(2), 126-135. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=512967. (in Persian).
Barari, N., Khorasani, A., Rezaeizadah, M., & Alami, F. (2019). Educational standards for feedback design in e-learning environments, based on the Bloom-Anderson classification. Educational Sciences (Journal of Educational Sciences and Psychology), 26(1), 155-174. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=513453. (in Persian).
Galanis, N., Mayol, E., Alier, M., & García-Peñalvo, F. J. (2016). Supporting, evaluating and validating informal learning. A social approach. Computers in Human Behavior, 55, 596-603. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.005.
Ghasemi, M., Fardanesh, H., Hatami, J., & Ahmadi, S. (2018). Evaluation of e-learning system of medical education (case study of Shahid Beheshti School of Medical Education). Journal of Education Strategies (Education Strategies in Medical Sciences), 11(4), 39-52. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=552397. (in Persian).
Hew, K. F. (2011). Students’ and teachers’ use of Facebook. Computers in human behavior, 27(2), 662-676. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.11.020.
Keramati, R., rahimi, M., & Afraz, R. (2021). Identify the challenges and effective evaluation methods of elementary school students in the SHAD platform. Journal of Education and Evaluation (Educational Sciences), online publication. (in Persian).
Khademi, y., Satari, S. (2021). Evaluate and prioritize types of interaction and participation in the e-learning environment using Analytic Hierarchy Process (AHP), Quarterly Journal of Information Technology in Educational Sciences, 11(43), 87-107. (in Persian).
Khlifi, Y. (2020). An Advanced Authentication Scheme for E-evaluation Using Students Behaviors Over E-learning Platform. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15(4).
Li, Pingheng.(2022). "Research on Ecoenvironmental Quality Evaluation System Based on Big Data Analysis." Computational Intelligence and Neuroscience 2022 (2022).
Margienė, A., Ramanauskaitė, S., Nugaras, J., & Stefanovič, P. (2022). Automated Transformation from Competency List to Tree: Way to Competency-Based Adaptive Knowledge E-Evaluation. Applied Sciences, 12(3), 1582.
Mohammadrezaei loraki, R., Ravanmehr, R. (2022). Trust-based proposing system in e-learning environment using fuzzy clustering. Journal of Education Technology (Technology and Education), 15(3), 439-464. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=560823. (in Persian).
Mohammady, A., Mojtahedzadah, R., Asadzandi, SH., & Ostad, S. (2017). Design and implementation of a national system for accreditation and evaluation of virtual education centers of medical universities. Medicine and cultivation journal, 27(4), 260- 270. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=471265. (in Persian).
Narenjeisani, F., Omomi, N., & Hajazi, S. (2022). Relationship between learning community and the realization of students' learning achievements in electronic context, Quarterly Journal of Information Technology in Educational Sciences, 10(33), 27-48. (in Persian).
Narenjepoursani, F., Pourkarimi, J., Hajazy, S. (2022). Identifying the evaluation components of the e-learning system in the University of Tehran. Education technology journal, 15(2), 321-337. (in Persian).
Quan, H., Guo, Z., Ni, R., Li, C., & Deng, X. (2022). The Influence of Mixed Teaching Mode on the Learning Effects of Psychology Students’ Experiment Course in Higher Vocational Colleges. Journal of Healthcare Engineering, 2022.
Román, P. E., Torres, E. O., Hernández, R. A. L., & Martínez, C. R. V. (2020). Virtual Environment E-Evalustion As a Management Tool In Numerous Groups. Vivat Academia, 23(151), 107-124.
Sabon, Y. O., Istiyono, E., & Salamah, U. (2022, January). Technology Literacy in the Development of Mathematics Learning in Indonesia During the Covid-19 Pandemic. In 5th International Conference on Current Issues in Education (ICCIE 2021) (pp. 137-142). Atlantis Press.
Sahebzadah, M., &mehri, M.(2021). Higher education and review of self-centered learning methods in virtual education. Horizon of medical education development, 12(3), 97-112. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=574203.(in Persian).
Seraji, F., Abbasi Kasani, H., Abedi, H., & Sajedifard, M. (2020). Smart school project in Iran: Potentials and barriers. Education and Information Technologies, Published: 31 March, https://doi.org/10.1007/s10639-020-10173-9. (in Persian).
Sulaiman, T., Ibrahim, A., Motevalli, S., Wong, K. Y., & Hakim, M. N. (2021). Effect of e-evaluation on work motivation among teachers during the movement control order in COVID-19: the mediating role of stress. Interactive Technology and Smart Education.
Toofannezhad, A,. Zareizavaraki. A., Sharifi, P., Daosen, SH., Niliahmadabadi, M., Dalavar, A. (2017). Design and validation of educational model of learning environment enriched with virtual social networks for students with hearing impairment. Psychology of exceptional people, 8(12),1- 34. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=356210. (in Persian).
Winarti, L., & Indawati, N. (2021, November). Pengembangan E-evaluation Berbasis Nilai Karakter Berbantuan Aplikasi Quizizz Pada Tema 6 Kelas V. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA (Vol. 5, No. 1, pp. 289-300).
_||_