واکاوی تدریس آنلاین معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج در بستر شبکه شاد در دوران بحران کرونا: پژوهشی کیفی
الموضوعات :
1 - گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدارس ابتدایی, چالشها, پژوهش کیفی, کرونا ویروس, تدریس آنلاین, شبکه شاد,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف درک تجربه تدریس آنلاین معلمان مقطع ابتدایی شهر سنندج در بستر شبکه شاد در دوران بحران کروناویروس انجام شد. مطالعه حاضر به شیوهی کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی با نمونهگیری هدفمند، با شرکت 21 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سنندج در سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها با روش تحلیل مضمون و به شیوهی توصیفی- تفسیری صورت پذیرفت. یافتههای حاصل از تجارب معلمان در سه مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی شامل تجربه مثبت و رضایت بخش، بهرهگیری از توان و تخصص دیگران (معلمان، اولیا و دانشآموزان)، آشنایی با تکنولوژیهای آموزشی بهروز، مهارت در ایجاد ارتباط و تعامل مؤثر با استفاده از فناوریهای جدید در حوزه آموزش، مهارت جهت ایجاد انگیزه در دانشآموز، رضایت نسبی معلمان از بهروزرسانی برنامه (روند افزودن امکانات)، ارتقای توان و علاقه به کارگیری تکنولوژی جدید در آموزش، هم افزایی معلمان از یکدیگر، عدم همکاری عوامل اثرگذار در یادگیری، عدم تعامل مطلوب (معلم، دانشآموز و اولیاء)، عدم انگیزه دانشآموزان و اولیاء، مشکلات سختافزاری، ناآشنایی معلمان اولیا و دانشآموزان با تدریس و نداشتن تابلوی الکترونیکی مجازی، ارائه تکالیف چالشی به دانشآموزان و برگزاری دورههای ضمن خدمت استخراج شده است.
Abbasi, F., Hejazi, E. & Hakimzade, R. (2020). Lived Experience of Elementary School Teachers about The Opportunities and Challenges of Teaching in the Educational Network of Students (SHAD): A Phenomenological Study. Journal of Teaching Research, 8(3): 1-24. (in Persian).
Adedoyin, O. B. & Soykan, E. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 16(3): 1-13.
Ahmed, F., Shahzad, K., Aslam, H., Bajwa, S. U., Bahoo, R. (2016). The role of collaborative culture in knowledge sharing and creativity among employess. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS), 10(2), 335-358.
Allen, J., Rowan, L. & Singh, P. (2020). Teaching and teacher education in the time of COVID-19. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 48(3): 233-236.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: An analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1, 385-405.
Azizi, Z. & Hoseinnejad, H. (2021). Opportunities and Threats of Virtual Learning in the Corona Pandemic Era: A Phenomenological Study. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(46): 153-173. (in Persian).
Carrillo, C. & Flores, M. A. (2020). COVID-19 and teacher education: a literature review of online teaching and learning practices. European Journal of Teacher Education, 43(4): 466-487.
Eickelmann, B., & Gerick, J. (2020). Lernen mit digitalen Medien. Zielsetzungen in Zeiten von Corona und unter besonderer Berücksichtigung von sozialen Ungleichheiten. DDS – Die Deutsche Schule, 16: 153–162.
Hassani, M., Gholam Azad, S. & Navidi, A. (2022). Iranian teachers' Lived experience of virtual teaching in the early days of the coronavirus epidemic. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(45): 87-107. (in Persian).
Khlaif, Z. N., Salha, S., Affouneh, S., Rashed, H. & ElKimishy, L. A. (2020): The Covid-19 epidemic: teachers’ responses to school closure in developing Countries. Technology, Pedagogy and Education, 29(4): 1-15.
Kidd, W. & Murray, J. (2020). The Covid-19 pandemic and its effects on teacher education in England: how teacher educators moved practicum learning online. European Journal of Teacher Education, 4: 542-558.
Kidd, W. (2020). Agility, Return and Recovery: Our New Covid Context for Schooling and Teacher Education? [Blog post] https://www.bera.ac.uk/blog/agility-return-and-recovery-our-new-covid-context-for-schooling-and-teacher-education.
Konig, J., Jager-Biela, D. J., & Glutsch, N. (2020). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: Teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. European Journal of Teacher Education, 43(4): 1-15.
Lauermann, F., & König, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction, 45, 9–19.
Maile Cutri, R., Mena, J. & Whiting, E. F. (2020). Faculty readiness for online crisis teaching: transitioning to online teaching during the COVID-19 pandemic. European Journal of Teacher Education, 43(4): 523-541.
Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M. & Jones, K. (2009). Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies. U.S. Department of Education.
Mehrmohammadi, M. (2014). Perspectives (Curriculum: Theories, Approaches and 3rd Edition). Tehran: SAMT Publishing House. (in Persian).
Moore, J. L., Dickson-Deane, C. & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? The Internet and Higher Education, 14(2), 129–135.
Mutton, T. (2020). Teacher education and Covid-19: responses and opportunities for new pedagogical initiatives. Journal of Education for Teaching International research and pedagogy. 46(4): 439-441.
Salmon, G. (2012). E-moderating: The Key to Teaching and Learning Online. 2nd edn. London: Routledge Falmer.
Sepulveda-Escobar, P. & Morrison, A. (2020) Online teaching placement during the COVID-19 pandemic in Chile: challenges and opportunities. European Journal of Teacher Education, 43(4): 587-607.
_||_