تاثیر واقعیت مجازی بر یادگیری، یادداری و بار شناختی
الموضوعات :فرزانه غریبی 1 , فائزه ناطقی 2 , سعید موسوی پور 3 , محمد سیفی 4
1 - دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران
3 - دانشیار ،گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه اراک، اراک، ایران
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری, زیست شناسی, واقعیت مجازی, یادداری, بار شناختی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش واقعیت مجازی بر یادگیری، یادداری و بار شناختی در درس زیست شناسی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر اراک بود که به روش نمونه گیری خوشه ای دو مدرسه به تصادف انتخاب و روش جایگزینی کلاس ها در گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی بود. برای اندازه گیری میزان یادگیری و یادداری از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته و جهت اندازه میزان بارشناختی از مقیاس درجه بندی پاس و ون مرینبوئر استفاده شد. داده ها بااستفاده از تحلیل کوواریانس و اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد یادگیری و یادداری گروه واقعیت مجازی به صورت معناداری بیشتراز گروهی بود که به روش سنتی آموزش دیده بودند. دیگر یافته ها حاکی از کاهش چشمگیر بارشناختی گروه واقعیت مجازی نسبت به گروه کنترل بود. با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که استفاده درست از واقعیت مجازی در محیط یادگیری به کاربران اجازه می دهد یادگیری اثربخش و فراموشی کمتری داشته باشند. بنابراین توصیه می شود از پتانسیل های این فناوری در آموزش دروس مختلف استفاده شود.
Ahadi, Fatemeh & Soleimani, Mohsen. (2014). Comparison of the effect of two teaching methods by presenting examples in complete and incomplete solved methods on students' cognitive burden in medical specialized language course. Iranian Journal of Medical Education, (4) 14: 302-291. (in Persian).
Alfalah, S. F., Falah, J. F., Alfalah, T., Elfalah, M., Muhaidat, N., & Falah, O. (2019). A comparative study between a virtual reality heart anatomy system and traditional medical teaching modalities. Virtual Reality, 23(3), 229-234.
Andersen, S. A. W., Konge, L., & Sørensen, M. S. (2018). The effect of distributed virtual reality simulation training on cognitive load during subsequent dissection training. Medical teacher, 40(7), 684-689.
Armougum, A., Orriols, E., Gaston-Bellegarde, A., Joie-La Marle, C., & Piolino, P. (2019). Virtual reality: A new method to investigate cognitive load during navigation. Journal of Environmental Psychology, 65, 101338.
Baylor, A. L., & Ritchie, D. (2002). What factors facilitate teacher skill, teacher morale, and perceived student learning in technology-using classrooms?. Computers & education, 39(4), 395-414.
Blaney, M., Fornasari, L., Chittaro, L. & Brambilla, P. (2011). Virtual reality in autism. state of the art, epidemiology and psychiatric sciences, vol. 20, 3: 235-238.
Cabrilo, I., Sarrafzadeh, A., Bijlenga, P., Landis, B. N., & Schaller, K. (2014). Augmented reality-assisted skull base surgery. Neurochirurgie, 60(6), 304-306.
Canaha, P., Brandão, J., Vasconcelos, J., Soares, F., & Carvalho, V. (2016). Augmented reality for cognitive and social skills improvement in children with ASD. In 2016 13th International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation (REV) (pp. 334-335). IEEE.
Ebrahimabadi, Hossein .(2008). Comparison of two methods of teaching education through the web and teaching in the traditional way on learning and motivation of academic achievement of second year students of Mofid High School in Tehran. Ph.D. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Allameh Tabatabai University of Tehran. (in Persian).
Fairén González, M., Farrés, M., Moyes Ardiaca, J., & Insa, E. (2017). Virtual Reality to teach anatomy. In Eurographics 2017: education papers (pp. 51-58). European Association for Computer Graphics (Eurographics). Fathi, Mandana. (2012). Chemistry training in the plant. Journal of Chemistry Education Development, (3) 26, 59-65. (in Persian).
Ferrer-Torregrosa, J., Torralba, J., Jimenez, M. A., García, S., & Barcia, J. M. (2015). ARBOOK: Development and assessment of a tool based on augmented reality for anatomy. Journal of Science Education and Technology, 24(1), 119-124.
Gangulu, P. K. (2010). Teaching and Learning of Anatomy in the 21st Century: Direction and the Strategies. The Open Medical Education Journal, 3(1).
Grayson. D. R., Anderson, Terry (2008). E-learning in the 21st Century: Practical and Theoretical Foundations, translated by Ismail Zarei Zavaraki and Saeed Safaei Movahed, Tehran: Institute of Science and Technology Publishing (published in the original language, 2005). (in Persian).
Hanson, K., & Shelton, B. E. (2008). Design and development of virtual reality: analysis of challenges faced by educators. Journal of Educational Technology & Society, 11(1), 118-131.
Hossein Khani, Somayeh, Arbab Tafti, Mohammad Reza, Payganeh Gholam Hassan (2015). Using Virtual Reality Technology and a Heptic Robot to Educate Blind Students, (3) 9, pp. 167-174. (in Persian).
Jamali, S. S., Shiratuddin, M. F., & Wong, K. W. (2015). Educational tools: A review of interfaces of mobile-augmented reality (mAR) applications. In Innovations and advances in computing, informatics, systems sciences, networking and engineering (pp. 569-573).
Springer, Cham. Kalyuga, S. (2009). Managing cognitive load in adaptive multimedia learning (pp. 198-216). Hershey, NY: Information Science Reference.
Kilmon, C. A., Brown, L., Ghosh, S., & Mikitiuk, A. (2010). Immersive virtual reality simulations in nursing education. Nursing education perspectives, 31(5), 314-317.
Karashima, Y., & Hirano, S. (2017). Systematic review of the implementation of simulation training in surgical residency curriculum. Surgery today, 47(7), 777-782.
Lindgren, R., Tscholl, M., Wang, S., & Johnson, E. (2016). Enhancing learning and engagement through embodied interaction within a mixed reality simulation. Computers & Education, 95, 174-187.
McCaskey, R. S., Carmichael, S. W., & Kirch, D. G. (2005). The importance of anatomy in health professions education and the shortage of qualified educators. Academic Medicine, 80(4), 349-351.
Merchant, Z., Goetz, E. T., Cifuentes, L., Keeney-Kennicutt, W., & Davis, T. J. (2014). Effectiveness of virtual reality-based instruction on students' learning outcomes in K-12 and higher education: A meta-analysis. Computers & Education, 70, 29-40.
Nishimoto, S., Tonooka, M., Fujita, K., Sotsuka, Y., Fujiwara, T., Kawai, K., & Kakibuchi, M. (2016). An augmented reality system in lymphatico-venous anastomosis surgery. Journal of surgical case reports, 2016(5).
Nowruzi, Dariush & Razavi, Seyed Abbas. (2019). Basics of educational design. Tehran: Samat Publications. (in Persian). Okamoto, T., Onda, S., Yanaga, K., Suzuki, N., & Hattori, A. (2015). Clinical application of navigation surgery using augmented reality in the abdominal field. Surgery today, 45(4), 397-406.
Pastore, R. S. (2009). The instructional effects of diagrams and time0compressed instruction on student achievement and learners’ perception of cognitive load. Unpublished doctoral dissertation, Pennsylvania State University .
Piovesan, S. D., Passerino, L. M., & Pereira, A. S. (2012). Virtual Reality as a Tool in the Education. International Association for Development of the Information Society.
Sarkarani, Mohammad Reza. (2005). Digital gap. Tehran: Madrese Publications. (in Persian).
Shen, C. W., Ho, J. T., Kuo, T. C., & Luong, T. H. (2017). Behavioral intention of using virtual reality in learning. In Proceedings of the 26th International Conference on World Wide Web Companion (pp. 129-137). International World Wide Web Conferences Steering Committee.
Smith, S. J., Farra, S., Ulrich, D. L., Hodgson, E., Nicely, S., & Matcham, W. (2016). Learning and retention using virtual reality in a decontamination simulation. Nursing education perspectives, 37(4), 210-214.
Weyhe, D., Uslar, V. N., Weyhe, F., Kaluschke, M., & Zachmann, G. (2018). Immersive Anatomy Atlas-empirical study investigating the usability of a virtual reality environment as a learning tool for anatomy. Frontiers in surgery, 5, 73.
_||_