بررسی ابعاد رویکرد مجازی در راستای توسعه دانشگاه های نسل چهارم
الموضوعات :منظر صادقی 1 , کیومرث نیازآذری 2 , مریم تقوایی یزدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،ایران
2 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: رویکرد مجازی, دانشگاه نسل چهارم, فناوریهای نوین, تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی ابعاد رویکرد مجازی در راستای توسعه دانشگاه های نسل چهارم انجام شد. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی شامل دوازده نفر از اعضا هیئت علمی دانشگاه بودند که با روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای و طبقهبندی متناسب نسبی 255 نفر از اعضاء هیئت علمی استادیار به بالای دانشگاه های استان مازندران به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزارگردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی نیز پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تأیید متخصصان و صاحب نظران رسید و برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأئیدی و برای بررسی روایی همگرا از شاخص متوسط واریانس استخراج شده استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، نمودارها و در بخش آمار استنباطی، از تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. دادههای بهدست آمده از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه تحلیل. نتایج نشان داد که زیرساختهای رویکرد مجازی با ضریب تأثیر (0/93 = β) بر توسعه دانشگاه های نسل چهارم تأثیر مستقیم دارد، به عبارت دیگر با افزایش مطلوبیت ابعاد رویکردمجازی، توسعه دانشگاهای نسل چهارم (دانشگاه های قابلیت محور) با شدتی قوی بهبود مییابد.
_||_