تاثیر آموزش از طریق واقعیت افزوده بر یادگیری درس مطالعات اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی
الموضوعات :حمیدرضا عالیان 1 , مژگان حیدری 2 , منیژه احمدی 3
1 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی،دانشگاه پیام نور شهر ری،تهران،ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران
3 - استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور ،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری, یادگیری سیار, یادگیری معکوس, واقعیت افزوده, کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش از طریق واقعیت افزوده در یادگیری درس مطالعات اجتماعی بود. نوع پژوهش کاربردی-نیمه آزمایشی می باشد. جامعه آماری، دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بخش شهری آموزش و پرورش کهریزک در سال تحصیلی 98-97 می باشد. با روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای120 نفر در 4 گروه 30نفره از دختران و پسران در دو گروه شاهد(آموزش سنتی) و دوگروه آزمایش(آموزش با کمک واقعیت افزده) انتخاب شدند.گردآوری اطلاعات در دونیم سال تحصیلی در 3 نوبت توسط آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی با 25سؤال انجام شده است. در اجرای آزمایشی آزمون آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شدکه نشان دهنده پایایی خوب سؤالات می باشد. برای ساخت اپلیکیشن از موتوربازی سازی یونیتی برروی پلتفورم اندروید برمبنای واقعیت افزوده با محتوای چندرسانه ای بهره گرفتیم و درکلاس درس ویادگیری معکوس استفاده شد. باآزمون تکرار سنجش به بررسی میزان یادگیری دانش آموزان پرداختیم که میانگین نمرات (گروه آزمایش 51/16 ودرگروه شاهد03/15)برتری روش تدریس به کمک واقعیت افزوده را در یادگیری نشان میدهد. مقدارآماره(93/2)F نیز معنا داری روش تدریس را تصدیق میکند؛ اما میانگین و آماره(438/0)t تأثیر پایین جنسیت در یادگیری را نشان میدهد.
_||_