بررسی موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان نظامی به منظور
الموضوعات :معصومه السادات ابطحی 1 , طاهره حسینی 2
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان،گروه علوم تربیتی، زنجان، ایران
2 - پژوهشگر،کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، واحد علوم و تحقیقات ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: نظامی, سازمان, فناوری اطلاعات و ارتباطات,
ملخص المقالة :
پزوهش حاضر به منظور بررسی موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان نظامی به منظور ایجاد فرصتهای یادگیری، صورت پذیرفته است، این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی، ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و کارکنان سازمانهای نظامی هوشمند شهر تهران (تعداد 14 سازمان نظامی در 6 منطقه شهر تهران) به تعداد در سال 96-95 میباشد. باتوجه به تعداد جامعه آماری (30 نفر) از خبرگان این سازمانها به شیوه گلوله برفی تعیین گردیدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای محقق ساخته برگرفته از ادبیات پژوهش و نظر خبرگان میباشد. پرسشنامه یک شامل 35 سؤال به منظور غربالگری موانع کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانهای نظامی هوشمند به منظور ایجاد فرصتهای یادگیری براساس تکنیک دلفی فازی (براساس نظر 30 نفر از خبرگان) میباشد. محقق پس از استفاده از ابزار پرسشنامه برآمده از مصاحبه خبره سنجی و پیشینه پژوهش به این نتیجه رسید که از بین موانع ساختاری، مدیریتی، تکنولوژیکی و فنی، مطابق دیدگاه خبرگان، موانع مدیریتی دارای بیشترین اهمیت (وزن 219/0) و موانع فنی دارای کمترین اهمیت (وزن 112/0) میباشدکه در همین راستا پیشنهادهایی به مدیران مجموعههای نظامی ارائه شد.
[1]Abdalla Pour, M. R. (2013). The role of information technology in human resource management performance. M.Sc., Urmia University, Educational Technology. (in Persian).
[2]Agha Davood, Seyyed Rasoul; Hatami, Mahmoud; Hakimi Nia, Behzad. (2012). Investigating the Factors Affecting Organizational Innovation among Managers (Case Study: Isfahan Telecommunication Senior Managers). Social Science Quarterly Journal of Islamic Azad University of Shoushtar, Volume 4, Number 11, pp: 170-127. (in Persian). [3]Ebadi, R. (2012). Information Technology in Tehran Education. Cultural Institute of Education. (in Persian). [4]Elsafi Elemam, A. (2016). Barriers to Implementation of Information and Communication (ICT) in Public Sudanese Secondary Schools: Teacher’s Prospective. Journal of Sociological Research, 7(1):33-43. [5]Esmail Poonki, Elham; Esmailili Givi, Mohammad Reza; Fahimnia, Fatima. (2017). Media literacy and information literacy and their impact on entrepreneurial capabilities. Human Interaction and Information, Volume 2, Number 4, pp: 78-64. (in Persian). [6]P Menchaca, M., Khwaldeh, N. (2014). Barriers to utilizing ICT in education in Jordan. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/266387215. [7]Rabah, J. (2015). Benefits and Challenges of Information and Communication Technologies (ICT) Integration in Québec English Schools. urkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 14(2): 24-31. [8]Rajabi Vandchali, L. (2016). The Impact of Information Technology on Self-Esteem and Success of Education Staff in Ghaemshahr. M.Sc., Department of Educational Technology, Islamic Azad University, Sari Branch. (in Persian). [9]Salehi, H., & Salehi, Z. (2012). Challenges for Using ICT in Education: Teachers’ Insights. Article · January, 10. (in Persian). [10]Salmani, S., & Georgia, M. B. (2014). Investigating the relationship between information technology and organizational performance Second National Conference on Modern Management Sciences, Gorgan, Hakim Jorjani Institute of Higher Education, http://www.civilica.com/Paper-CMMS02-CMMS02_014.html. (in Persian). [11]Salarije, F. (2016) The Relationship between Information Literacy and Knowledge Management with Organizational Entrepreneurship: The Mediating Role of Implementing Modern Information and Communication Technologies (Case Study of Sari City Education Staff). M.Sc., Islamic Azad University, Sari Branch, Faculty of Humanities, Educational Technology. (in Persian). [12]Sarafizadeh, A., & Alipanahi, A. (2012). Management Information Systems, Concepts, Theories and Applications. Tehran: Mir Publishing. (in Persian). [13]Sha'bani, F., & Fatemizadeh, S. (2012). Information Literacy and Education: Information Technology. First Conference on Librarianship and Information Orientation: The Role of Information Literacy in the Production of Science and Wealth, Payam Noor University of Qom. (in Persian). [14]Zahed Bablan, A., Creator, A., & Hassani, M. (2019). The Relationship between Information Literacy and Time Management with Research Anxiety in Ardabil Research Teachers. Academic Librarianship and Information Research, 52 (1): 82-57. (in Persian) |