بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدار شناسی
الموضوعات :جمال حاجی 1 , مژگان محمدی مهر 2 , حدیقه محمدی آذر 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار ابتدایی ، آموزش و پرورش شهرستان مهاباد. مهاباد، ایران
2 - دکترای مطالعات برنامه درسی ، دانشیار ، گروه علوم آزمایشگاهی ، دانشکده علوم پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی آجا. تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: پدیدارشناسی, آموزش مجازی, برنامه شاد, پاندمی کرونا,
ملخص المقالة :
با شیوع پاندمی کرونا، شرایط بیسابقهای بر سیستم آموزشی کشور تحمیل شده است به طوری که در حال حاضر، آموزش در مدارس به صورت مجازی پیگیری میشود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا صورت گرفته است. این مطالعه در چهارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدار شناسی انجام شده است. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. مشارکت کنندگان 20 نفر از آموزگاران مدارس مقطع ابتدایی شهرستان مهاباد بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ادراک معلمان از مشکلات و چالشهای آموزش در برنامه شاد، شامل 6 مضمون کلی، مشکلات مربوط به دانشآموزان و والدین(3 زیر مضمون) مشکلات مربوط به معلمان(3 زیر مضمون) مشکلات محتوا (2 زیر مضمون) مشکلات تجهیزات (2 زیرمضمون) مشکلات سازمانی (2 زیر مضمون ) مشکلات ارزشیابی (2 زیر مضمون) میباشد
_||_