ارزیابی میزان تحقق اهداف طرح هوشمندسازی مدارس، شناسایی چالشها و موانع پیشروی این مدارس- مطالعه موردی شهر ایلام
الموضوعات :
حسین مهدی زاده
1
(استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران)
مریم عزیزی
2
(دکتری روانشناسی تربیتی، پارک علم و فناوری، ایلام، ایران)
الکلمات المفتاحية: اهداف شناختی, هوشمندسازی, زیرساخت سختافزاری, اهداف روانی-حرکتی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان تحقق اهداف طرح هوشمندسازی مدارس شهر ایلام و شناسایی چالشها و موانع پیشروی این مدارس با استفاده از روش ترکیبی (کمی و کیفی) انجام شده است. مدیران ارشد و کارشناسان مسئول، مدیران، معاونین فناوری و معلمان مدارس، دانشآموزان و والدین جامعه آماری این پژوهش بودند. در بخش کیفی، 4 گروه 5 نفره (شامل مدیران ارشد و کارشناسان مسئول، معاونین فناوری و معلمان مدارس، دانشآموزان و والدین) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از جامعه آماری 235 نفری مدیران، معاونین فناوری و معلمان تعداد 144 نفر و از جامعه آماری 1274 نفری دانشآموزان، 297 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه در بخش کمی پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده و در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. پرسشنامه محققساخته، مصاحبه و گروههای متمرکز، ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش بودند. نتایج نشان داد که طرح هوشمندسازی در دستیابی به اهداف مورد نظر خود در سه حیطه شناختی، عاطفی و روانی حرکتی در حد متوسط عمل کرده و اهداف مهارتی طرح هوشمندسازی در مقایسه با اهداف عاطفی و شناختی آن بیشتر محقق شده است. چالشها و موانع پیشروی هوشمندسازی مدارس نیز از دیدگاه گروههای کلیدی و مطلع شناسایی و در 8 بعد شامل زیرساخت سختافزاری و نرمافزاری، محتوا، معلم، دانشآموز، والدین، ابزارهای پشتیبانی، قوانین و مقررات آموزشی و نظام ارزشیابی و فرهنگ آموزشی دستهبندی شدند.
_||_