طراحی برنامه درسی مجازی در درس علوم اول متوسطه (پایه نهم)
الموضوعات :فرشته افکاری 1 , غلامعلی احمدی 2 , سیده فاطمه شمشیرگران 3
1 - استادیار گروه برنامه ریزی درسی ،واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی ،دانشگاه تربیت دبیر رجائی
3 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: طراحی برنامه درسی, برنامه درسی مجازی, فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا ), برنامه درسی علوم اول متوسطه,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مجازی مناسب درس علوم مقطع اول متوسطه با روش آمیخته ( ترکیبی ) شامل دو بخش کیفی با استفاده از مطالعه منابع مرتبط ، از روش پژوهش توصیفی و کمی ( پرسشنامه ) انجام شد .جامعه آماری مورد مطالعه کتاب درسی علوم وکتاب راهنمای معلم بوده است. مؤلفه ها و شاخص ها از کتاب درسی علوم اول متوسطه و کتاب راهنمای آن ها استخراج گردید. است .با بهره گیری از قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) شامل های چند رسانه ای، ابر رسانه های، تعاملی، انعطاف زمانی و مکانی و نظریه های یادگیری یادگیرنده محور دو عامل اثرگذار بر طرح برنامه درسی ، برنامه درسی مجازی ارائه گردید . روایی محتوایی برنامه درسی طراحی شده، توسط 14 نفر از متخصصان حوزه برنامه درسی تایید و پایایی آن نیز، ازطریق پرسشنامه محقق ساخته 31 گویه ای که دراختیار ایشان قرار گرفت و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 98/0 برآورد گردید.نتایج نشان داد که برنامه درسی مجازی علوم پایه نهم دارای عناصر اهداف، محتوا، فعالیت های یاددهی و یادگیری و روش های ارزشیابی می باشد و با توجه به نتایج مدل مفهومی ارائه گردید.
_||_