رابطه بین سواد اطلاعاتی و سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی دانشجویان
الموضوعات :مهرداد حسینتبار 1 , ابوالقاسم بریمانی 2
1 - کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, سواد اطلاعاتی, رضایت تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا به تعداد 238 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 143 نفر و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برحسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سواد اطلاعاتی، سرمایه اجتماعی و رضایت تحصیلی استفاده شده است. روایی صوری ابزار توسط صاحبنظران و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرارگرفته است. پایایی آنها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 86/0، 88/0 و 78/0 به دست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین سهم هر یک از ابعاد سواد اطلاعاتی و سرمایه اجتماعی در پیشبینی رضایت تحصیلی دانشجویان متفاوت است.
_||_