رابطه میزان استفاده از بازیهای رایانهای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :
سعید صفاریان همدانی
1
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
محبوبه عبداللهی
2
(عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده علوم تربیتی، ایران، رودهن)
حسین دایی زاده
3
(استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز)
یعقوب بیات
4
(دانش آموخته کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری)
الکلمات المفتاحية: بازی&lrm, های رایانه&lrm, ای, سلامت روانی, عملکرد تحصیلی, دانشآموزان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازی‎های رایانه‎ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‎آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان گالیکش (استان گلستان) بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1391-1390، 1576 نفر بود. حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقه‎ای بر حسب توزیع پایه 310 نفر انتخاب شد. ابزار انداز‎ه‎گیری، پرسشنامه بود که از پرسشنامه سلامت عمومی SCL -25 با پایایی 88/0 و پرسشنامه محقق ساخته (جهت گردآوری اطلاعات پیرامون میزان استفاده و نوع باز‎یهای رایانه‎ای) با پایایی 826/0 استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. یافته‎های پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از باز‎‎های رایانه‎ای و سلامت روان دانش‎آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از باز‎‎های رایانه‎ای و عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین سلامت روانی دانش‎آموزان با توجه به نوع بازی رایانهای (ساده و خشن) مورد استفاده، تفاوت معناداری وجود ندارد. بین عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان با نوع باز‎‎‎یهای رایانه‎ای مورد استفاده، رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که باز‎‎های رایانه‎ای بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی تأثیر دارد. لذا، ضروری است، والدین بر میزان استفاده و نوع باز‎‎های رایانه‎ای توسط فرزندان دقت بیشتری داشته باشند.