رابطه میزان استفاده از بازیهای رایانهای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :
سعید صفاریان همدانی
1
(
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
)
محبوبه عبداللهی
2
(
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دانشکده علوم تربیتی، ایران، رودهن
)
حسین دایی زاده
3
(
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
)
یعقوب بیات
4
(
دانش آموخته کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
)
الکلمات المفتاحية: بازی&lrm, های رایانه&lrm, ای, سلامت روانی, عملکرد تحصیلی, دانشآموزان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از بازیهای رایانهای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهرستان گالیکش (استان گلستان) بود که تعداد آنها در سال تحصیلی 1391-1390، 1576 نفر بود. حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب توزیع پایه 310 نفر انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه بود که از پرسشنامه سلامت عمومی SCL -25 با پایایی 88/0 و پرسشنامه محقق ساخته (جهت گردآوری اطلاعات پیرامون میزان استفاده و نوع بازیهای رایانهای) با پایایی 826/0 استفاده شد. اطلاعات با استفاده از آزمون کای اسکوئر و آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از بازهای رایانهای و سلامت روان دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده از بازهای رایانهای و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. بین سلامت روانی دانشآموزان با توجه به نوع بازی رایانهای (ساده و خشن) مورد استفاده، تفاوت معناداری وجود ندارد. بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان با نوع بازیهای رایانهای مورد استفاده، رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بازهای رایانهای بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی تأثیر دارد. لذا، ضروری است، والدین بر میزان استفاده و نوع بازهای رایانهای توسط فرزندان دقت بیشتری داشته باشند.