بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران از تلفن همراه جهت مقاصد آموزشی و عمومی
الموضوعات :
سارم ظفری
1
,
نوروزعلی کرمدوست
2
,
کمال درانی
3
,
محسن نظرزاده زارع
4
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان دانشگاه تهران
2 - دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی دانشگاه تهران
3 - دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی دانشگاه تهران
4 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران
تاريخ الإرسال : 25 الخميس , محرم, 1435
تاريخ التأكيد : 27 الجمعة , ذو الحجة, 1434
تاريخ الإصدار : 02 الخميس , رجب, 1435
الکلمات المفتاحية:
دانشگاه تهران,
تلفن همراه,
یادگیری الکترونیکی,
یادگیری سیار,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، مشخص کردن میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسیارشد و دکتری) دانشگاه تهران از تلفن همراه جهت مقاصد آموزشی و عمومی میباشد. جهت نیل به این هدف، با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی به بررسی دیدگاههای دانشجویان پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل 12933 نفر از دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری دانشگاه تهران بودند که از این شمار، تعداد 516 دانشجو بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن توسط استادان و متخصصان آموزش الکترونیکی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 84/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کلموگروف- اسمیرنف، تحلیل واریانس یکراهه، و کروسکال ـ الیس در نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها نشان داد، میزان استفاده دانشجویان از قابلیتها و امکانات تلفن همراه جهت مقاصد عمومی و آموزشی، کمتر از مقدار متوسط بوده است و تنها در بعضی از قابلیتها نظیر؛ فایل صوتی، اس ام اس (پیام متنی) و مکالمه جهت مقاصد عمومی این مقدار بیش از متوسط بوده است. دیگر یافتهها نشان داد، استفاده عمومی از تلفن همراه بر اساس مقاطع و رشتههای تحصیلی دانشجویان دارای تفاوت معناداری است، ولی در هیچکدام از زیرگروههای تحصیلی در استفاده از قابلیتها و امکانات تلفن همراه برای مقاصد آموزشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین، لازم است که استادان، جهت تشویق بیشتر جامعه دانشجویی به استفاده از فنآوریهای سیار برای مقاصد آموزشی به تغییر در رویکردهای سنتی خود در فرآیند یاددهی- یادگیری مبادرت ورزند.
المصادر:
Aderinoye, R. A., Ojokheta, K. O., & Olojede, A. (2007). Integrating mobile learning into nomadic education programmers in Nigeria: Issues and perspectives. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1-17. Retrieved from http://eric.ed.gov/?id = EJ800957
Alexander, B. (2004). Going nomadic: Mobile learning in higher education. EDUCAUSE Review, 39(5), 29-35. Retrieved from https://net.educause.edu/ ir/library/pdf/ERM0451.pdf
Attewell, J. (2005). Mobile technologies and learning: A technology update and m-learning project summary. London: Learning and Skills Development Agency, 1-25. Retrieved from http://www.m-learning.org/docs/The%20m-learning%20 project %20-%20technology%20update%20and%20project%20 summary.pdf
Barzegar, R., Dehghan Zadeh, H., & Moghadam Zadeh, A. (2012). From electronic learning to mobile learning: Theoretical principles. MEDIA, 3(2), 35-41. (in Persian).
Berking, P., Haag, J., Archibald, T., & Birtwhistle, M. (2012). Mobile learning: Not just another delivery method. Interservice/Industry Training, Simulation, and Education Conference (I/ITSEC), 1-30. Retrieved from ww.adlnet.gov/wp-content/ uploads/2012/12/12079.pdf
Brown, T. H. (2005). Towards a model for m-learning in Africa. International Journal on E-Learning, 4(3),299-315. Retrieved from http://www.editlib.org/ noaccess/5082
Forooshani, N., Khosravipour, B., & Yaghoubi J. (2010). A survey the views of the Agriculture organization experts of Khuzestan Province toward mobile educational systems. The Fourth National Conference and the First International Conference on e-Learning. Tehran: University of Science and Technology. (in Persian).
Fozdar, B. I., & Kumar, L. S. (2007). Mobile learning and student retention. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1-18. Retrieved from: http://eric.ed.gov/?id=EJ800952
Hoskyns-Long, E. (2009). Trends in mobile learning:A study of the adoption of podcasting as a learning tool at a community college.Theses of Doctor of Philosophy, Capella University. Retrieved from http://gradworks.umi.com/ 3359056.pdf
Kim, S. H., Mims, C., & Holmes, K. P. (2006). An introduction to current trends and benefits of mobile wireless technology use in higher education. AACE Journal, 14(1), 77-100. Retrieved from: http://editlib.org/d/6158
Mansouri, S., Kaghazi, B., & Khormali N. (2011). A survey the views of the students of Gonbad Payam Noor University to mobile learning. The first Conference of mobile value-added services in Iran. Tehran: Centre of Technology Studies of Sharif University. (in Persian).
Mehdipour, Y., & Zerehkafi, H. (2013). Mobile learning for education: Benefits and challenges. International Journal of Computational Engineering Research, 3(6), 93-101. Retrieved from www.ijceronline.com/papers/Vol3_issue6/.../ P03630930 100.pdf
Morsaei, S., Yaghoubi, J., & Rajaei, Y. (2011). A survey the views of the Managers of agricultural cooperatives toward mobile learning. International Conference on Electronic Citizenship and Mobile. Tehran. (in Persian).
McConatha, D., & Paul, M. (2008). Mobile learning in higher education: An empirical assessment of a new educational tool. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7(3), 1-7. Retrieved from http://eric.ed.gov/?id=ED 502236
O'Mailey, C., Vavoula, G., Glew, J. P., Taylor, J., Sharples, M., & Lefrere, P. (2003). MOBILearn WP 4-Guidelines for learning/teaching/tutoring in a mobile environment. Retrieved from http://www.mobilearn.org/download/results/ guidelines.pdf
Peters, K. (2007). M-learning: Positioning educators for a mobile, connected future. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 8(2), 1-17. Retrieved from files.eric.ed.gov/fulltext/EJ800956.pdf
Quinn, C. (2000). M-Learning: Mobile, wireless, in-your-pocket learning. LINE Zone. Retrieved from http://www.linezine.com/2.1/features/cqmmwiyp. htm
Rockman, S. (1997). Report of a laptop program pilot: A project for anytime anywhere learning by microsoft corporation notebooks for schools by Toshiba America Information Systems. San Francisco, CA. Retrieved from http://www.microsoft.com/education/download/aal/resrch_1.rtf
Sharples, M. (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers and Education, 34, 177-193.
Williams, P. W. (2008). Assessing Mobile Learning Effectiveness and Acceptance. Theses of Doctor of Philosophy, George Washington University, Faculty of the School of Business. 31. Retrieved from http://etd.gelman.gwu. edu/10014.pdf
Yaghoubi, J., & Baratali, J. (2010). A survey of the role of mobile technologies in offering of electronic administrative services to the rural (Case study: Zanjan). The Second International Conference on Electronic Administrative System. Tehran: Center of Tapko Scientific Conferences. (in Persian).
Sharples, M. (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers and Education, 34, 177-193.
Williams, P. W. (2008). Assessing Mobile Learning Effectiveness and Acceptance. Theses of Doctor of Philosophy, George Washington University, Faculty of the School of Business. 31. Retrieved from http://etd.gelman.gwu. edu/10014.pdf
Yaghoubi, J., & Baratali, J. (2010). A survey of the role of mobile technologies in offering of electronic administrative services to the rural (Case study: Zanjan). The Second International Conference on Electronic Administrative System. Tehran: Center of Tapko Scientific Conferences. (in Persian).