شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر آمادگی شهروند الکترونیکی در ایران با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی
الموضوعات :
رحیم قاسمیه
1
,
خداکرم سلیمی فرد
2
,
کبری مختاری
3
1 - استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
2 - استادیار دانشگاه خلیج فارس بوشهر
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس بوشهر
تاريخ الإرسال : 28 السبت , ذو الحجة, 1434
تاريخ التأكيد : 02 الجمعة , ذو الحجة, 1435
تاريخ الإصدار : 01 السبت , ربيع الثاني, 1435
الکلمات المفتاحية:
شهروند الکترونیکی,
تحلیل سلسه مراتبی فازی,
زیرساخت فنآوری,
ملخص المقالة :
در حوزه شهروندان ایرانی- اسلامی، هدف بنیادی در سند چشمانداز به صورت تحقق جامعه مردمسالاری دینی با استفاده از فنآوری اطلاعات به منظور تسهیل و دستیابی به عدالت اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی، رشد فضایل اخلاقی و علمی شهروندان تعریف شده است. در این مقاله با استفاده از رویکرد فرآیند تحلیل سلسه مراتبی فازی و دستهبندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی شهروند الکترونیکی در پنج بعد زیرساخت فنآوری، زیرساخت قانونی، زیرساخت مدیریتی، زیرساخت فرهنگی و زیرساخت آموزشی، در یک تحقیق پیمایشی و با بهکارگیری پرسشنامه به رتبهبندی این عوامل اقدام گردید. نتایج نشان داد زیرساختهای فنآوری در بین دیگر زیرساختها بیشترین اهمیت را دارا میباشد. همچنین در حوزه زیرمعیارها به ترتیب گسترش شبکههای اینترنتی و پهنای باند، تدوین نظام نامه آییننامه و مقررات در حوزه فنآوری اطلاعات، وجود مدیران متخصص و باتجربه در زمینه فنآوری اطلاعات، افزایش آگاهی حفاظت از حریم شخصی، تهیه زیرساختهای مورد نیاز مدارس (سختافزار و نرمافزار)، تعداد نیروی متخصص در زمینه فنآوری اطلاعات، آموزش تعامل در اینترنت از عوامل توانمندسازی در تربیت شهروند الکترونیکی شناخته شد.
المصادر:
Akman, I., & Yazic, A. (2005). E-Government: A global view and an empirical evaluation of some attributes of citizens. Government Information Quarterly, 8, 239-257.
Ataran, M. (2004). Information technology reforms in the context of education. Tehran: Institute of Educational Technology. (in Persian).
Bagheriasl, R., & Rastegar, N. (2009). Examining the requirements and characteristics of legal infrastructure of mobile government services in Mashhad. International Conference on Mobile Government, 1-12. (in Persian).
Biasiotti, M., & Nannucci, R. (2009). Learning to become an e-citizen: The European and Italian policies. IFIP International Federation for Information Processing, 269-280.
Chan, C., & Lau, Y. (2008). E-government implementation: A macro analysis of Singapore's e-government initiatives. Government Information Quarterly, 25, 239-255.
Dabaghian, M., & Hashemi, S. (2009). Technical, economic and environmental assessment for waste water treatment (an AHP Aproach). Environmental Science and Technology, 11(3), 108-115. (in Persian).
Ezadi, A., & Mirzaei, M. (2010). Infrastructure and conditions for electronic citizenship education in secondary schools in Tehran. Journal of Human Sciences, University of Imam Hossein (AS), 80(18), 108-132. (in Persian).
Farjad, S., & Barzegar, N. (2011). The assessment of the educational quality in e-citizenship group of Tehran technical complex and devising optimization strategies. Procedia Social and Behavioral Sciences, 29, 1924-1931.
Fathi, K., & Zehbiuon, Sh. (2010). E-citizen. Effective Schools, 9, 24-31.
Ghodsipur, S. (2004) Analytical Hierarchy Process AHP (Third Edition). Tehran: Amirkabir University Publication Center. (in Persian).
Gholipur, R., & Tofighi, Gh. (2009). Review of barriers in e-government focusing on problems related to monetary and financial transactions through the banking network in the country. The Research Administration, 36(2), 84-106. (in Persian).
Hirwade, M. (2010). Responding to information needs of the citizens through e-government portals and online services in India. The International Information & Library Review, 42, 154-163.
Hu, A. H., Hsu, C. W., Kuo, T. C., & Wu, W. C. (2009). Risk evaluation of green components to hazardous subsatance using FMEA and FAHP. Expert Systems with Applications, 36, 7142-7147.
Khabaziyan, Z., & Teimori, H. (2011). Planning e-citizen: A step toward e-society. World Academy of Science, Engineering and Technology, 59, 2590-2595.
Lin, F., & Fofanah, S. (2011). Assessing citizen adoption of e-government initiatives in Gambia: A validation of the technology acceptance model in information systems success. Government Information Quarterly, 28, 271-279.
Mellor, N. (2006). Developing research-based marketing communications to increase awareness and take-up of local authority e-channels. Aslib Proceedings: New Information Perspectives, 8, 436-446.
Mirrokni, S., & Rezaei, Z. (2010). Opportunities, challenges and strategies for using ICT in e-business. Fourth International Conference on E-Commerce in Next Generation Networks, Tehran. (in Persian).
Moeinzadeh, S. (2011). E-government as a set of relationships between governments, businesses and citizens. First International Conference on
E-Banking & Payment System, Tehran, 26-30. (in Persian).
Moghadasi, A. (2005). A four-dimensional model for the implementation of electronic government in Iran. Third International Conference on Management, Tehran, 1-16. (in Persian).
Momeni, M. (2010). New topics in operations research (Fifth Edition). Tehran: Publications Forouzesh. (in Persian).
Norris, D. M., Mason, J., & Robson, R. (2007). A revolution in knowledge sharing electronic version. EDUCAUSE Review, 38(5), 14-26.
Paryab, S., Akbari, J., & Amini, M. (2007). Vital infrastructure for the establishment and development of electronic commerce in Iran, with an emphasis on culture. The Fourth International Conference on Electronic Commerce in Tehran, 1-13. (in Persian).
Pelgrum, W. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education results from a worldwide educational assessment. Computers & Education, 37, 163-178.
Posch, R. (2002). What is needed to allow e-Citizenship? Electronic Government: Lecture Notes in Computer Science, 45-51.
Rohani, P., & Mazhab, E. (2008). Interrelation between e-city and e-municipality. The Second International Conference on Electronic Municipality, Tehran, 1-24. (in Persian).
Sarafrazi, M., & Memarzadeh, Gh. (2009). E-citizenship a new approach of Electronic City. Information Technology, 44, 64-73. (in Persian).
Shafiee, M., & Ketabi, S. (2012). Optimal choice integrated marketing communication tools: Fuzzy AHP approach. Journal of Operations Research and its Applications, 34(3), 13-26. (in Persian).
Shahtalebi, B., Gholizadeh, A., & Sharifi, S. (2010). Components of civic culture for students of schools, with emphasis on aspects of religious teachings and electronic citizen. Educatioal Sciences, 10(3), 157-178. (in Persian).
Shareef, M. A., & Kumar, V. (2011). E-Government Adoption Model (GAM): Differing service maturity levels. Government Information Quarterly, 28, 17-35.
Zanjirchi, S. (2011). The analytic hierarchy process (First Edition). Tehran: Sanei Publications. (in Persian).