رابطه مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی روانشناختی کارکنان
الموضوعات :
اکرم نادی فرد
1
,
بدری شاه طالبی
2
1 - دانش آموخته کارشناسیارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
تاريخ الإرسال : 24 الجمعة , ربيع الثاني, 1436
تاريخ التأكيد : 16 الثلاثاء , ذو الحجة, 1436
تاريخ الإصدار : 13 الأربعاء , رجب, 1437
الکلمات المفتاحية:
توانمندسازی روانشناختی,
فنآوری اطلاعات و ارتباطات,
کارکنان اداره کل میراث فرهنگی,
صنایع دستی و گردشگری شهر اصفهان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر اصفهان میباشند که تعداد آنها در سال 1393 مشتمل بر 165 نفر بود. از بین افراد مذکور، با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران، 103 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با پایایی 85/0 و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1996) با پایایی 81/0، مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار استنباطی شامل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چندراهه از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی کارکنان رابطه معناداری وجود داشت (01/0P<، 269/0=r). همچنین، بین بعد مهارتهای عمومی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 247/0=r)، بین بعد مهارتهای تخصصی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 195/0=r)، صلاحیتهای شناختی با توانمندسازی روانشناختی (01/0P<، 283/0=r)، صلاحیتهای عملکردی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 253/0=r) رابطه معناداری وجود داشت. اما، بین بعد صلاحیتهای عاطفی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 052/0=r) رابطه معناداری مشاهده نشد.
المصادر:
Ahmadi, A., Daraei, M. R., Khodaie, B., & Salamzadeh, Y. (2012). Structural equations modeling of relationship between psychological empowerment and knowledge management practices (A case study: Social security organization staffs of Ardabil Province, Iran). Journal of International Business Management, 6(1), 8-16. (in Persian).
Alomiyam, N. R., & Alraja, M. N. (2013). The effect of information technology in empowerment public sector employees: A field study. Journal of Contemporary Research in Business, 5, 805-815.
Asadzadeh, A., & Chakherlouy, F. (2012). Investigating the effect of using
e-government on occupational empowering. Journal of Basic and Applied Science Journal, 2, 1021-1026.
Boudrias, J., & Gaudreau, P. (2009). Employee empowerment: From managerial practices to employees' behavioral empowerment. Leadership & Organization Development Journal, 7, 625-638.
Davaee, Sh., Emamjome, M., & Ahmadi, G. (2013). Review and development ICT skills and competencies required of teachers in the process of teaching and learning. Journal of Theory and Practice in Curriculum, 1(1), 123-146. (in Persian)
Esaee, M. (2006). Information and communication technology infrastructure of organizational change. Industrial Management Institute, Monthly Policy, 167, 4-17. (in Persian).
Fallahi, A. (2010). The role of information technology in employee empowerment. International Conference on Management and Innovation, Shiraz, 27-28 January. (in Persian).
Hamidi, M., & Sartipe Yar Ahmadi, R. (2009). The use of information technology in libraries in the job's empowerment of 5 University. Journal of Knowledge, 2(5), 59-72. (in Persian).
Kamaliyan, A., Salarzehy, H., & Oleyaye, Kh. (2013). The role of information technology in vocational and technical education, empowerment organization. Media, 4(2), 39-48. (in Persian).
Lak, B., & Javadian, R. (2011). The impact of information technology infrastructure to empower the police. Development of Human Resources and Support, 6(19), 31-60. (in Persian).
Mazid Abadi Farahani, A. (2006). Check impact of information technology on empowering employees' social security organization in Qom. M.A. Thesis, Tehran University. (in Persian).
Mobarakabadi, H. (2006). The role of Islamic Azad University in human resource development. Proceedings of the 25 Conference of Islamic Azad University in Hamedan, Surround Press Hegmataneh. (in Persian).
Mohammadnejad, F. (2008). Re-engineering and information technology, human resources. Management Magazine, 94, 41. (in Persian).
Nielsen, J. F., & Pedersen, C. P. (2003). The consequences and limits of empowerment in financial services. Scandinavian Journal of Management, 19, 63-83.
Ozbebek, A., & Kilicarslan, E. (2011). Empowered employees' knowledge sharing behavior. International Journal of Business and Management Studies, 3(2), 69-76.
Qudah, S. H., & Melhem, Y. (2011). Impact of information and information technology on empowerment of employees private school sector In Northern Region in Jordan. Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences (JETEMS), 2(1), 40-48.
Quinn, R. E., & Spreitzer, GM. (2005). The road to empowerment: Seven questions every leader should consider. Journal of Organizational Dynamics, 6(2), 37-49.
Sarafizadeh, A., & Panahi, A. (2004). System as management information. Mir Publishers. (in Persian).
Spreitzer, G. M. (1996). When organization dare: The dynamics of individual empowerment in the work place. Ph.D Dissertation, University of Michigan.
Weil, P., & Ross, J. W. (2004). IT governance: How top performers manage IT decision rights for superior results? Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.