مقایسه اثربخشی بازیهای رایانهای با بازیهای سنتی ایرانی بر تفکر انتقادی دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی
الموضوعات :مهسا ساداتی بالادهی 1 , بهشته نیوشا 2 , مهناز استکی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد ساوه. ساوه. ایران
2 - استادیارگروه روانشناسی تربیتی، واحد ساوه، دانشگاه آزاداسلامی، ساوه، ایران
3 - استادیارگروه روانشناسی تربیتی ، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ،ایران
الکلمات المفتاحية: تفکر انتقادی, بازیهای رایانهای, بازیهای سنتی ایرانی, دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی,
ملخص المقالة :
هدف: باتوجه به اینکه ناتوانیهای یادگیری مهمترین عملکرد ضعیف تحصیلی محسوب میشوند و روشهای سنتی تدریس، دیگر جوابگوی نیازهای تربیتی نسل حاضر و آینده نیست، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بازیهای رایانهای با بازیهای سنتی ایرانی بر تفکر انتقادی دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم تا ششم دبستان شهر تهران با سنین 12-10 سال بودند که در سال تحصیلی 97-96 با ناتوانی ریاضی مواجه بودند. بدین منظور تعداد 30 نفر آزمودنی به شیوه نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و سپس به 3 گروه تقسیم شدند (گروه کنترل، گروه آزمایشی بازیهای سنتی و گروه آزمایشی بازیهای رایانهای). ابزارهای پژوهش آزمون هوش کودکان وکسلر تجدیدنظر شده WISC-R (1949) و آزمون ریاضی کی-مت (1976) جهت غربالگری اولیه و پرسشنامه تفکر انتقادی کرنل X (1985) جهت بررسی اصلی بودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری مانووا و نرمافزار spss-24 انجام گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده هر دو روش آموزش بازیهای سنتی ایرانی و بازیهای رایانهای در بهبود تفکر انتقادی دانشآموزان مؤثر بودهاند که دراینبین میزان اثربخشی بازیهای رایانهای، در بهبود تفکر انتقادی دانشآموزان دارای ناتوانی ریاضی، بیشتر از بازیهای سنتی ایرانی است (01/0>p). نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش مشاهده شد که بازی رایانهای استراتژیک جذابیت بسیار زیادی برای شرکتکنندگان داشت و همین امر میتواند از علتهای موفقیت بیشتر این نوع برنامه باشد.
_||_