تأثیر بازیهای رایانهای خشن بر پرخاشگری دانشآموزان
الموضوعات : psycologyخلیل غفاری 1 , سید سعید حسینی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - مربی گروه علوم تربیتی، مرکز الیگودرز، دانشگاه پیامنور، الیگودرز، ایران
الکلمات المفتاحية: پرخاشگری, شهر الیگودرز, بازی&lrm, ها&lrm, ی رایانه&lrm, ای خشن,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه پرخاشگری دانشآموزان استفاده کننده از بازیهای رایانهای خشن با دیگر دانشآموزان مقطع ابتدایی شهرستان الیگودرز بود. روش تحقیق حاضر علی- مقایسهای بوده که در آن محقق تأثیر استفاده از بازیهای رایانهای خشن توسط دانشآموزان را در پرخاشگری مقایسه کرده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 95 -1394 تشکیل میدهند که تعداد آنها 3908 نفر میباشد. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 50 نفر از دانشآموزان از چهار مدرسه به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و سپس، آزمون پرخاشگری آیزنک که دارای 29 سؤال دو گویهای بود در اختیار آنها قرار داده شد. برای آزمودن فرضیه پژوهش از آزمون t مستقل در سطح معنیداری 0/50 استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میانگینهای مورد مقایسه، تفاوت معنیداری وجود دارد. به بیان دیگر، استفاده از بازیهای رایانهای خشن بر میزان پرخاشگری دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهرستان الیگودرز تأثیر داشته و بین استفادهکنندگان و استفاده نکردهها نیز تفاوت معنیدار بود. همچنین، نتایج نشان داد، بیش از نیمی از استفادهکنندگان از این بازیها تمایل به بازیهای رایانهای خشن داشته و تمایل دارند، این بازیها را به صورت فردی انجام دهند. علاوه بر آن، یافتهها نشان داد که استفاده گروهی تأثیر بیشتری در پرخاشگری داشته است.
