شناسایی، تعیین روابط و سطحبندی عوامل مؤثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای پیامنور استان آذربایجان شرقی
الموضوعات : Educational management
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل کلیدی موفقیت, یادگیری الکترونیکی, مدلسازی ساختاری تفسیری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی، تعیین روابط و سطحبندی عوامل مؤثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه انجام شده است. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری، شامل مدیران و استادان دانشگاه های پیامنور استان آذربایجان شرقی در حوزه علومتربیتی و مدیریت آموزشی میباشد. تعداد افراد جامعه آماری 45 نفر می باشد که به علت کم بودن تعداد، کل جامعه مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها، از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظریات متخصصان این زمینه بررسی و تأیید شد. برای بررسی پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه اول 0/96 و ضریب همبستگی پیرسون با آزمون مجدد برای پرسشنامه دوم 0/93 برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونهای و برای تعیین روابط و سطح بندی عوامل مؤثر از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شده است. نتایج آزمون t برای 18 عامل شناسایی شده، بیانگر این است که همه عوامل بر موفقیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاه تأثیرگذار و کلیدی میباشند و میانگین آنها بیش از حد متوسط میباشد. همچنین، نتایج تحلیل ISM و قدرت نفوذ- میزان وابستگی بر روی عوامل مؤثر نشان می دهد که عوامل در چهار سطح وابسته، مستقل، پیوندی، نفوذ دستهبندی میشوند و در خوشههای ارتباط و وابسته قرار دارند. عوامل فنی و پشتیبانی، مدیریتی و راهبردی و عوامل آموزشی و محتوا، نسبت به سایر عوامل از تأثیرگذاری بیشتری بر موفقیت یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای پیامنور استان آذربایجان شرقی دارند.
