بررسی تاثیر بازیهای رایانهای آموزشی بر یادگیری مهارتهای پایه ریاضی در کودکان پیش از دبستان شهر کرمان
الموضوعات :زهره محمودی 1 , علیرضا محمدی آریا 2 , منصوره کریم زاده 3 , پوریا رضا سلطانی 4
1 - گروه آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2 - آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
3 - آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
4 - آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارتهای پایه ریاضی, بازی رایانهای آموزشی, پیش از دبستان,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم پایه ریاضی شامل مفاهیم: طبقهبندی، ردیف کردن، نگهداری ذهنی، تشخیص شباهتها و تفاوتها و هندسه در کودکان دورهی پیش از دبستان شهر کرمان، در سال 1396 بوده است.روش: برای این منظور با استفاده از نمونهگیری غیر احتمالی (در دسترس) به انتخاب نمونه آماری با حجم 44 نفر دانشآموز پیشدبستانی پرداخته شد. جهت جمعآوری اطلاعات از آزمون سنجش مهارتهای پایه ریاضی کودکان استفاده شد. این پژوهش در چهار مرحله اجرا شد، در مرحلهی اول با استفاده از آزمون سنجش ریاضی پیشآزمون بر روی هر دو گروه(آزمایش و کنترل) به عمل آمد، در مرحلهی دوم، گروه آزمایش به مدت 2 ماه و هفتهای 2 جلسه با استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی طراحی شده مورد آموزش قرار گرفتند و در مرحلهی سوم پس آزمون به عمل آمد و در مرحله چهارم آزمون پیگیری گرفته شد و نمرات هر کودک به تفکیک هر مولفه ثبت گردید. سپس با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج مرتبط با هر مهارت به صورت مستقل نشان دادند که انجام بازیهای رایانهای بر افزیش مهارتهای طبقهبندی، ردیف کردن و نگهداری ذهنی موثر بوده ولی این تاثیر در مورد مهارتهای هندسه و تشخیص شباهتها و تفاوتها پایدار نبوده است.نتایج: نتایج حاصل از تحلیلها نشان دادند استفاده از بازیهای رایانهای به طور کلی بر افزایش میزان مهارتهای پایه ریاضی موثر بوده است.
_||_