شناسایی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کاربران از بخش خدمات اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران
الموضوعات :
مرجان کیان
1
,
حسین نریمانی
2
,
نصرت ریاحی نیا
3
1 - استادیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی
2 - کارشناس ارشد رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه مازندران
3 - استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه خوارزمی
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, رضایتمندی, خدمات بخش اطلاعرسانی, کتابخانه مرکزی, دانشگاه مازندران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات بخش اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه مازندران انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 23 سؤال بسته پاسخ و یک سؤال باز پاسخ، انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان مراجعهکننده به بخش اطلاعرسانی کتابخانه مرکزی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 92-1391 و نمونه شامل 260 نفر از مراجعهکنندگان که در مدت دو ماه به بخش اطلاعرسانی مراجعه کردند، میباشد که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.دادهها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کای و tتکنمونهای تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که کاربران تا حد زیادی از امکان دسترسی به منابع الکترونیکی، پایگاهها و مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطی کتابداران رضایت داشتهاند؛ اما از تجهیزات فراهم شده و ساعتکار بخش اطلاعرسانی، ناراضی بودهاند. بیشترین استفاده کاربران از پایگاه فارسی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) و پایگاه لاتین جامع علوم (Science Direct) بوده است.