خلق ارزش ویژه برند به وسیله ارزیابی راهبردهای بازاریابی شبکههای اجتماعی
الموضوعات :
فریبا رحمتی
1
,
پیمان ولی پور
2
1 - دانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران
2 - دانشکده مهندسی نساجی و پوشاک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
الکلمات المفتاحية: شرکت نساجی بروجرد, بازاریابی شبکههای اجتماعی, ارزش ویژه برند, تعهد برند,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی اثر راهبردهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر خلق ارزش ویژه برند شرکت نساجی بروجرد است. از عوامل مهم برای تقویت و خلق ارزش ویژه برند، راهبردهای بازاریابی هستند. بازاریابی شبکههای اجتماعی یک توانایی ذاتی برای پیشبینی تغییرات در تقاضاهای مشتریان توصیف شده است. صنعت پوشاک نیز با وجود مزیتهای فراوان، مانند؛ ارزش افزوده بسیار بالا؛ اشتغالزایی بالا؛ پایین بودن هزینه ایجاد اشتغال و ارزآوری بالا، از جمله صنایعی است که میتواند با تقویت جایگاه آن از طریق خلق ارزش ویژه برند و استفاده از شیوههای نوین بازارایابی و کسب مزیت رقابتی، به توسعه پایدار و پویای اقتصاد کشور کمک نماید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش در زمره تحقیقات توصیفی – پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان شرکت نساجی بروجرد که به تعداد 150 نفر (مرد و زن) میباشند که به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد 23 سؤالی ارزش ویژه برند آکر (1990) استفاده شد، که پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 916/0 تأیید گردید. جهت تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادههای جمعآوری شده از نرمافزارهای SPSS 22 وSmart PLS 3 استفاده شد. نتایج کلی پژوهش نشان داد که راهبردهای بازاریابی شبکههای اجتماعی بر آگاهی برند، تصویر برند، تبلیغات برند و تعهد برند تأثیر مثبت معنادار قوی دارد و بر خلق ارزش ویژه برند مؤثر است.