شناسایی ابعاد مختلف تخلف برند در صنعت بانکداری ایران
الموضوعات :غلامرضا شهبازی 1 , سلیمان ایرانزاده 2 , باقر عسکرنژاد نوری 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: برند, تخلف برند, نظریه داده بنیاد, بانکداری, ایران,
ملخص المقالة :
هدف اصلی تحقیق حاضر کشف، شناسایی و تبیین عوامل علی، پیامدها، عوامل مداخله گر، شرایط زمینه ای، و مولفه های تخلف برند در صنعت بانکداری ایران می باشد. در راستای تحقق بخشیدن به هدف اکتشافی تحقیق، از یک رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه داده بنیاد و بر اساس انجام مصاحبه های عمیق بهره گرفته شده و از روش های نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و گلوله برفی استفاده به عمل آمده است. بر این اساس،21 مصاحبه عمیق با مطلع ترین افراد از جوانب مختلف صنعت بانکداری انجام گرفت. داده های بدست آمده از مصاحبه ها به دقت بررسی، و طی سه مرحله کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از بررسی سطر به سطر مصاحبه های انجام شده با مشارکت کنندگان در تحقیق به کدگذاری، مفهوم پردازی و مقوله بندی داده های بدست آمده پرداخته شد. از داده های بدست آمده تعداد 21 کد باز برای پیشایندها، 57 کد باز برای پسایندها، 49 کد باز برای شرایط زمینه ای، 26 کد باز برای عوامل مداخله گر، و بالاخره 71 کد باز برای ابعاد و مولفه های تخلف برند در صنعت بانکداری ایران استخراج گردید. از آنجایی که نظام بانکداری یکی از مهم ترین حلقه های واسط سیستم اقتصادی کشورها به حساب می آید، رسیدن به درک کاملی از مفهوم تخلف برند در این صنعت و شناسایی پیشایندها، پسایندها و مولفه های آن حوزه تحقیقی بسیار گسترده و مهمی است که در این مقاله بدان پرداخته شده و نکات نظری و کاربردی مهمی نیز برای محققان و مدیران در برداشت.