اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای کارآفرینیاخلاقی از منظر ارزشهای اسلامی با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکهای
الموضوعات :عباس رضاشاطری 1 , سهیلا خدامی 2 , پرویز سعیدی 3
1 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - استاد، گروه مدیریت، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: اولویت بندی, کارآفرینی اخلاقی, ارزشهای اسلامی , فرآیند تحلیل شبکهای,
ملخص المقالة :
نگرش ها و ارزش های نقش مهمی در توسعه کارآفرینی ایفاء می کند و بر محیطی که در آن فعالیت کارآفرینی انجام می شود، تاثیر می گذارد. کارآفرینی اخلاقی از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی دﻧﯿﺎی اﻣﺮوزی در کسب وکار از اﻫﻤﯿﺖ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف، در زﻣﺮه ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮدی و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻫﯿﺖ از نوع مطالعات توصیفی– پیمایشی ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﺗﯿﻢ خبرگان 20 ﻧﻔﺮ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻏﯿﺮ اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻗﻀﺎوﺗﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﮔﻠﻮﻟﻪ ﺑﺮﻓﯽ، اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪﻧﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ محقق ساخته میباشدکه روایی آن به تایید آنها رسیده و پرسشنامهها از جامعه هدف 600 نفره با نمونه آماری 192 نفره تکمیل شده است. ضریب آلفای کرونباخ 82/0 کسب نموده است. .ابعاد و مؤلفههای ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﯽ ﺷﺪه ﺑﺎ روش فرآیند تحلیل شبکه (ANP) سطح بندی شدند. ﻧﺘﺎﯾﺞﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ اخلاق کسب وکار در سیره انبیاء و احادیث ﺑﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ اﻣﺘﯿﺎز، ﺑﺎ اﻫﻤﯿﺖﺗﺮﯾﻦ بعد کارآفرینی اخلاقی در صنایع تولیدی میباشد پس از آن به ترتیب بعد سطح سازمانی ، بعد محیط کلان کسب و کار و در ﻧﻬﺎﯾﺖ بعد سطح فردگرایی در آﺧﺮﯾﻦ درﺟﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻗﺮار دارد. همچنین در اولویتبندی مؤلفهها ،مؤلفه نگرش مثبت به کالا با وزن نسبی 147/0 در رتبه اول ، پس از آن فرآیند شناختی با وزن نسبی 129/0 در رتبه دوم ، نگرش مثبت به برند با وزن نسبی 127/0 در رتبه سوم ، نگرش مثبت به فروشنده با وزن نسبی 117/0 در رتبه چهارم ، قابلیت پویایی سازمان با وزن نسبی 085/0 در رتبه پنجم قرار دارند.