طراحی و تبیین بازاریابی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در صنعت بانکداری با استفاده از روش نقشه شناختی
الموضوعات :سید محمد صادق شعاعی آستانه 1 , امیر رحیم پور 2 , علی حسین زاده 3
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: بانک, نقشه شناختی, تحلیل مضمون, اینترنت اشیا, بازاریابی هوشمند,
ملخص المقالة :
به کارگیری نوآوری های فناورانه در فعالیت های بازاریابی، همواره بر مزیت رقابتی و عملکرد کسب و کارها تأثیرگذار بوده است. کاربردهای نوآورانه بازاریابی علاوه بر کمک به سازمان ها برای کسب و حفظ مزیت رقابتی، در بحران های اقتصادی نیز می توانند به یاری سازمان ها بیایند. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی)، بر مبنای هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش اساتید و خبرگان حوزه بازاریابی هوشمند و اینترنت اشیا می باشند که در بخش کیفی این پژوهش 21 نفر از اساتید دانشگاهی رشته های مدیریت بازرگانی و فناوری اطلاعات و نیز مدیران ارشد بانکی مشارکت نمودند و در بخش کمی، 12 نفر از خبرگان مشارکت داشتند. در این پژوهش از نرم افزارهای MAXQDA برای تحلیل بخش کیفی و نیز نرم افزارهای FCMapper و Pajek برای تحلیل بخش کمی پژوهش بهره گرفته شد. یافته های این پژوهش بیانگر شناسایی 17 عامل اصلی و نیز 91 مولفه موثر بر بازاریابی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا می باشد. همچنین در بخش کمی پژوهش با روش نقشه شناختی به بررسی روابط علی مولفه ها پرداخته شد و نتایج نشان از آن داشت که عامل در نظرگرفتن پیامدها با مقدار19/6 از نظر مرکزیت مهمترین عامل می باشد. همچنین عامل در نظر گرفتن پیامدها بالاترین اثرگذاری و عامل اجزای مدل کسب و کار بیشترین اثرپذیری را در بین معیارها دارا می باشند.
_||_