اثر گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی بر عملکرد صادراتی در کسبوکارهای صنعت سنگ ایران
الموضوعات :بهزاد لاله زاری مصلی 1 , هادی ثنائی پور 2 , محمودرضا چراغعلی 3 , محمد شریف شریف زاده 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی آزادشهر، دانشگاه گنبد کاووس، گنبد کاووس، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران
4 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مدیریت کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران.
الکلمات المفتاحية: گرایش بازاریابی, بازاریابی کارآفرینانه, کارآفرینی بین المللی, عملکرد صادراتی, صنعت سنگ ایران,
ملخص المقالة :
یکی از جنبههای مهم فعالیت کسبوکارهای کارآفرینانه، فعالیت در حوزههای صادراتی است. صادرات، یک استراتژی اساسی برای رشد و بقای شرکتها است و به عنوان یک فرصت استراتژیکی مهم برای بنگاهها محسوب میشود. در این شرایط، گرایش کارآفرینانه بینالمللی میتواند مسیر توسعه فعالیتهای کسبوکارهای کارآفرینانه را به سمت بازارهای خارجی سوق دهد. برنامههای بازاریابی، رکن اساسی شرکتهای صادراتگرا است، لذا هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بینالمللی بر عملکرد بازاریابی صادرات گرا در کسبوکارهای صنعت سنگ ایران است که به روش توصیفی – پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، 180 نفر از کارشناسان و کارآفرینان صنعت سنگ ایران بودند که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، 123 نفر انتخاب شدند. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی موریس و همکاران، 2002 و پرسشنامه ارزیابی عملکرد صادراتی زو و همکاران، 2009 استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مولفه گرایش بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی، متغیرهای آن که شامل بیش فعال بودن، فرصت گرایی، مدیریت ریسک، نوآوری گرایی، توجه به مشتری، اهرم کردن منابع، و ایجاد ارزش میباشند، بر ارزیابی عملکرد صادراتی، متغیرهای عملکرد مالی، عملکرد راهبردی و رضایت از صادرات، تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین تمامی فرضیات این پژوهش تایید شدند. در این بین، متغیرهای بیش فعال بودن، ایجاد ارزش و فرصت گرایی، اثر قویتری در اندازهگیری عملکرد صادراتی دارند.