تاثیر استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر رابطه مسئولیت اجتماعی با میزان و پایداری سود تقسیمی شرکت ها
الموضوعات :مجید مرادی 1 , محمد کاظم سبزی 2
1 - دکتری حسابداری از دانشگاه مازندران- استادیار گروه حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصر خسرو،ساوه،ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی تمایز, استراتژی رهبری هزینه ها, مسئولیت اجتماعی, پایداری سود تقسیمی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استراتژی تمایز و رهبری هزینه بر رابطه مسئولیت اجتماعی با میزان و پایداری سود تقسیمی شرکت ها ، صورت پذیرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر اجرا توصیفی پیمایشی از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1393 تا 1399 میباشد. جهت انجام این پژوهش منابع اطلاعاتی به دو دسته تقسیم میشوند؛ دسته اول مربوط به ادبیات پژوهش و پیشینه آن میشود که از منابع کتابخانهای، مجلات داخلی و خارجی و پایگاههای اطلاعاتی، مقالات و پایاننامهها استفاده میشود، دسته دوم منابع مربوط به جمعآوری دادههاست که به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و سامانه جامع اطلاعاتی آن و نرمافزار اطلاعات مالی رهاورد نوین تهیه و گردآوری میشود. برای انجام تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار EViews استفاده شود. یافته های این مطالعه نشان میدهند بین مسئولیت پذیری اجتماعی و میزان سود تقسیمی شرکت، رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. و همچنین یافته های پژوهش نشان داد استراتژی تمایز محصول باعث تقویت رابطۀ مستقیم بین مسئولیت پذیری اجتماعی و پایداری سود تقسیمی شرکت میشود.