شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری خوراک در شهر یزد
الموضوعات :
1 - فوق لیسانس مدیریت جهانگردی- بازریابی جهانگردی، گروه مدیریت، دانشگاه علم و هنر، واحد یزد، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل سلسله مراتبی, صنعت گردشگری, شهر یزد, گردشگری خوراک,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر مطابق ویژگی و روش، یک پژوهش توصیفی – پیمایشی است. جمعآوری دادهها مطابق ادبیات پژوهش، نظرات خبرگان و استفاده از پرسشنامه انجام شد. در گام اول، با 16 نفر از خبرگان صنعت گردشگری به منظور استخراج و تأیید عوامل با استفاده از روش دلفی مصاحبه شد. پس از تأیید شدن عوامل در گام دوم، پرسشنامه تهیه و در اختیار 58 نفر از مدیران رستورانها، هتلها ، تورها و مراکز تفریحی اقامتی شهر یزد قرار گرفت. یافتههای پژوهش عمدهترین عوامل به ترتیب اوزان را مشخص کرد که عبارتند از: تهیه غذای سالم ( وزن=0.7264) ، آداب و رسوم مردم محلی در پذیرایی از گردشگران ( 0.0534)، رعایت اصول بهداشتی (0.0445)، نیروی انسانی مناسب و آموزشدیده (0.025)، برگزاری جشنوارة غذا در فصول مناسب (0.0233)، تبلیغات و اطلاعرسانی مناسب ( 0.0173)، تنوع غذاها (0.0172)، کیفیت و سبک ارائه غذا (0.0172)، ایجاد تور غذا در طبیعت (0.017)، خاطره انگیز نمودن خدمات سرو غذا (0.0168)، دانش و مهارت کافی سرآشپزها (0.0156)، ادراک مشتریان و تفسیر عاطفی و منطقی از غذاهای بومی (0.0144) ، ارائه تخفیف و قیمت مناسب (0.012)، کیفیت و نوع مکان سرو غذا (0.0098) و سلایق گردشگران و عوامل روانشناختی (0.0075) میباشد. نظر به یافته های پژوهش، برنامهریزان گردشگری و صنایع وابسته باید همت خود را معطوف به سازماندهی مناسب صنعت گردشگری، رفع نیازهای مشتریان، تقویت اقتصاد محلی و ایجاد چارچوبی درست و دقیق برای ادارة منابع مواد غذایی محلی و منطقهای کنند.
_||_