ارائه مدل هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده، ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری
الموضوعات :نصرت اله شادنوش 1 , محمد علی کرامتی 2 , معصومه غفوری 3
1 - استادیارگروه مدیریت تکنولوژی، واحدتهران مرکز،د انشگاهآزاداسلامی، تهران، ایران
2 - استادیارگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت، واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: واقعیت افزوده, هم آفرینی, ریسک درک شده, اعتماد درک شده, قصد خرید مشتری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل نظری تاثیر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده بر ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری انجام شده است. به منظور تدوین مدل، از روش تحقیق کیفی و به طور خاص در ساخت نظریه، از روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی تحقیق، از خبرگان امرمانند استاتید دانشگاهی و متخصصینی شرکت مپنا می باشد که در نهایت منجر به استخراج و شناسایی متغیرها گشته است. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی و ملاک اندازه نمونه، رسیدن به اشباع نظری و مبنای اصلی جمع آوری داده ها، انجام مصاحبه عمیق بوده است. در مجموع 20 مصاحبه انجام شد. پس از انجام مراحل سه گانه کدگذاری با به کارگیری نرم افزار MAXQDA مدل نهایی پژوهش متشکل از 8مقوله کلی، 27 مقوله فرعی و 58مفهوم اصلی حاصل شد. در این پژوهش شناسایی عوامل مدل مبتنی بر هم آفرینی در مواجهه با واقعیت افزوده، ریسک درک شده، اعتماد درک شده و قصد خرید مشتری و تبیین روابط آنها مورد نظر بوده است.
خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدل سازی ساختاری با نرم افزار PLS، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی .
عباس زاده و همکاران (1393). مقدمهای بر معادلیابی معادلات ساختاری به روش پی ال اس و کاربرد آن در علوم رفتاری. ارومیه: دانشگاه ارومیه.
هومن، حیدرعلی (1394). مدل یابی معادلات فرهنگی با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: نشر سمت.
آقاحسین شیرازی، بهنام (1398)، ارائه مدلی جهت بررسی تاثیر نوع وب سایت، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بر خرید مشتریان در فضای مجازی، چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد با تاکید بر بازاریابی منطقه ای و جهانی، تهران، https://civilica.com/doc/915692
اسلامی، حمیدرضا (1395)، مروری بر مزایا و چالش های استفاده از واقعیت مجازی و افزوده درفروشگاه های الکترونیک، اولین همایش ملی نگرشی نوین در مهندسی برق و کامپیوتر، کرمانشاه،ttps://civilica.com/doc/624861
Brunner, M. and Wolfartsberger, J. (2020). Virtual Reality enriched Business Model Canvas Building Blocks for enhancing Customer Retention. Procedia Manufacturing, 42, 154-157.
Chen, Y. S. and Chang, C. H. (2012). Enhance green purchase intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust. Management Decision.
Creswell, J. W. and Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
Greene, J. A., Seung, B. Y. and Copeland, D. Z. (2014). Measuring critical components of digital literacy and their relationships with learning. Computers & education, 76, 55-69.
Hulland, J. (1999). ‘Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic Management Journal, 20(2), Pp:195–204.
Lian, J. W. and Yen, D. C. (2014). Online shopping drivers and barriers for older adults: Age and gender differences. Computers in human behavior, 37, 133-143.
Roeser, S. (2012). Handbook of risk theory: Epistemology, decision theory, ethics, and social implications of risk (Vol. 1). Springer Science & Business Media.
Tanner, J. F. and Raymond, M. A. (2011). Principles of marketing. Irvington, N.Y.: Flat World Knowledge.
_||_