واکاوی و تبیین نقش مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات دارویی با میانجی گری بازاریابی تجربی(مطالعه موردی: شرکت تولیددارو)
الموضوعات :حسین خورشیدوند 1 , منصور ترکیان تبار 2 , فرزاد آسایش 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، واحد شهرقدس،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدشهرقدس، دانشگاه ازاد اسلامی، شهرقدس،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد شهر قدس، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت, بازاریابی, دانش, فروش, تولیددارو,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، تبیین نقش مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات دارویی یا میانجی گری بازاریابی تجربی در شرکت تولیددارو است.روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 400 نفر از کارکنان شرکت تولیددارو می باشد که بر اساس فرمول کوکران از این تعداد 196 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای انتخاب نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای جمع آوری داده های کمی از سه پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن، پرسشنامه عملکرد فروش رای و تانگ و پرسشنامه محقق ساخته بازاریابی تجربی استفاده شد. ضریب پایایی هر یک از پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 822/0، 987/0 و 938/0 محاسبه گرده است. در این تحقیق از روش های آمار استنباطی همچون آزمون کلموگرونوف- اسمیرینف برای سنجش نرمال بودن توزیع داده ها و آزمون رگرسیون خطی ساده جهت آزمون فرضیه ها در محیط نرم افزارهای آماری SPSS26 و نرم افزار آماری pls استفاده شده است. یافته ها نشان داد که از دیدگاه کارکنان شرکت تولیددارو مدیریت دانش بر بهبود فروش محصولات با میانجی گری بازاریابی تجربی موثر است.یافته ها همچنین نشان داد که هر یک از مولفه های مدیریت دانش(خلق دانش، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و بکارگیری دانش) با نقش میانجی بازاریابی تجربی بر بهبود فروش محصولات شرکت موثر است.
_||_