ارایه مدل تاثیر فرهنگ نوآوری و نوآوری در بازاریابی و محصول بر عملکرد بازار در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز
الموضوعات :یعقوب اکابر 1 , وحید فتاحی سرند 2 , جبرئیل مرزی علمداری 3
1 - گروه مدیریت، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
3 - مربی، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارس، هادیشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: نوآوری محصول, فرهنگ نوآوری, عملکرد بازار, نوآوری بازاریابی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش مدل ساختاری از تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 190 از مدیران شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 123 بدست آمد. که بصورت تصادفی ساده انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. در این پژوهش برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ضمن استفاده از آمارهای توصیفی، از مدلسازی مسیری ساختاری بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می-دهد فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و محصول تأثیر مثبت و معنی-داری دارد. فرهنگ نوآوری بر نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نوآوری بازاریابی بر نوآوری محصول و عملکر بازار تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
_||_