جستاری دربارة ایدة راینهارت کوزلک مبنی بر بحران و آسیب زایی اندیشة سیاسی مدرن در بستر سنت ضدروشنگری آلمانی
محورهای موضوعی : غرب پژوهیبهنام جودی 1 , گارینه کشیشیان سیرکی 2 *
1 - گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران
2 - دپارتمان علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه: بحران, اندیشه سیاسی, روشنگری, ضدروشنگری, راینهارت کوزلک, کارل اشمیت, کارل لُویت,
چکیده مقاله :
بحران در نظریه پردازی سیاسی، و همچنین نگارش تاریخ اندیشة سیاسی در اروپا همواره نقشی اساسی داشته است. طی نیمة نخست سدة بیستم، سنت ضدروشنگری آلمانی با متفکرانی مانند مارتین هایدگر و کارل اشمیت ایدة «بحران» در اندیشة جدید را تبدیل به موضوع پژوهش کرده و به آسیب زایی و نتایج آن اشاره کردند. در دنبالة این نوع از پژوهش ها، راینهارت کوزلک یکی از پژوهشگرانی است با تمرکز بر مفهوم بحران در اندیشة سیاسی مدرن به توضیح سیر تحول و آسیب زایی آن پرداخته است. ما در این پژوهش به بررسی زمینه مند ایدة راینهارت کوزلک دربارة اندیشة سیاسی-تاریخی روشنگری می پردازیم. پرسش این پژوهش اینگونه قابل طرح است: ایدة راینهارت کوزلک مبنی بر بحران زاییِ اندیشة سیاسی-تاریخی روشنگری در چه زمینه ای، متأثر از چه متفکرانی، شکل گرفته و مدعا و نیّت مؤلف در طرح آن چیست؟ مطابق یافته های ما اندیشة کوزلک تحت تأثیر حلقة ضدروشنگری هایدلبرگ، به ویژه کارل اشمیت و کارل لُویت مبنی بر بحران در اندیشة مدرن، شکل گرفته است. ایدة کوزلک این است که اندیشة جدید با هابز و از دل بحران جنگ های مذهبی آغاز شد و در ادامة تحول خود، به سبب برهم زدن نسبت اخلاق و سیاست، دچار نوعی تناقض و بحران مداوم بود. ازهمین روی، او نوعی غایت شناسی از تبعات اندیشة سیاسی مدرن، به ویژه روشنگری، و نسبت آن با توتالیتاریانیسم سدة بیستم ارائه می دهد تا نشان دهد که اندیشة سیاسی جدید دچار آسیب زایی است.
The crisis has always played a fundamental role in political theorizing, as well as historiography of political thought in Europe. During the first half of the 20th century, the tradition of German anti-enlightenment with thinkers such as Martin Heidegger and Carl Schmitt turned the idea of "crisis" into a subject of research in the modern thought and pointed out its harm and results. Following this type of research, Reinhart Koselleck is one of the researchers, focusing on the concept of crisis in modern political thought, he has explained the course of evolution and its harm. In this research, we examine the background of Reinhart Koselleck's idea about the political-historical thought of the Enlightenment. The question of this research can be posed as follows: Reinhart Koselleck's idea of pathogenesis in the political-historical thought of the Enlightenment was formed in what context, under the influence of which thinkers, and what is the author's claim and intention in its design? According to our findings, Koselleck's thought was formed under the influence of Heidelberg's anti-enlightenment circle, especially Carl Schmitt and Karl Löwith about the crisis in modern thought. Koselleck's idea is that the modern thought started with Hobbes and from the crisis of religious wars, and in the continuation of its development, due to the disruption of the relationship between ethics and politics, it suffered a kind of contradiction and continuous crisis. Therefore, he presents a type of teleology of the consequences of modern political thought, especially the Enlightenment, and its relationship with the totalitarianism of the 20th century to show that the modern political thought is suffering from harm.
اشمیت، کارل، (1393)، الهیات سیاسی: چهارفصل دربارهی مفهوم حاکمیت، ترجمهی لیلا چمن خواه، نگاه معاصر
اشمیت، کارل، (1397)، لویاتان در نظریه دولت تامس هابز، معنا و شکست یک نماد سیاسی، ترجمه شروین مقیمی زنجانی، روزگار نو.
اشتراوس، لئو، 1396، مقدمهای سیاسی بر فلسفه، ترجمهی یاشار جریانی، نشر آگه
اسپریگنز، توماس، 1392، فهم نظریههای سیاسی، ترجمهی فرهنگ رجایی، نشر آگه
ریسترر، برتولد، (1394)، کارل لُویت، کاوشی نقادانه در باب تاریخی گری، ترجمهی زانیار ابراهیمی، نشر فلات
فریدربش، کارل، ی، 1396، «تأملات فلسفی لایبنیتس پیرامون حقوق، سیاست و دولت»، در نوشتههای سیاسی لایبنیتس، ترجمۀ هیمن برین، نشر روزبهان
کرول، جو پل، (1399) پایان الهی یا بشری تاریخ، مجادلة بلومنبرگ، لُویت و اشمیت در باب سکولاریزاسیون و مدرنیته، ترجمة زانیار ابراهیمی، پگاه روزگار نو
لُویت، کارل، (1396)، معنا در تاریخ، ترجمهی سعید حاجی نصری و زانیار ابراهیمی، انتشارات علمی و فرهنگی
Bizas, Konstantinos, (2016). "Reinhart Koselleck's Work on Crisis", French Journal for Media Research-n 5/2016-ISSN 2264-4733
Edwards, Jason, (2006). "Critique in Crisis today: Koselleck, Enlightenment and the Concept of Politics", Contemporary Political Theory, 2006, 5 (428-446)
Enlightenment Studies in: ENCYCLOPEDIA OF THE ENLIGHTENMENT, Edited by Alan Charles Kors, OXFORD UNIVERSITY PRESS 2006
Fillafer, Franz Leander, (2007). "THE ENLIGHTENMENT ON TRIAL", Reinhart Koselleck's interpretation of Aufklärung, in The Many Faces of Clio Edited by Q. EDWARD WANG AND FRANZ L. FILLAFER, Berghahn Books, New York. Oxford.
Gilbert, Andrew Simon, (2019). The Crisis Paradigm, Description and Prescription in Social and Political Theory, Palgrave Macmillan
Haikala, Sisko, (1997). "Criticism in the Enlightenment, Perspectives on Koselleck's Kritik und krise study" in Finnish Year Book of Political Thought VOL.1 So Phi
Norberg, Jakob, (2015). "concepts, political, the encyclopedia of political thought", edited by Michael gibbons
Koselleck, Reinhart, (1988). Critique and Crisis, Enlightenment and the pathogenesis of modern society, The MIT press
Olsen, Nikolas, (2014). HISTORY IN THE PLORAL, an Introduction to the Work of Reinhart Koselleck, Berghahn Books
Pía Lara, María, (2013). The Disclosure of Politics, Struggles Over the Semantics of Secularization, Columbia University Press New York
Isenberg, Bo, (2012). "Critique and Crisis Reinhart Koselleck's thesis of the genesis of modernity" in www. Euro zine Com
Sternhell, Zeev, (2010). The Anti-Enlightenment Tradition, Translated by David Maisel, Yale University