نقش تربیت بدنی در مدارس بر سلامت دانش آموزان
محورهای موضوعی : دسترسی آزادسیده هانیه هاشمی 1 , امین خطیبی 2 , زهرا هژبرنیا 3 , شهرام علم 4
1 - گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی، واحدشوشتر، دانشگاه آزاداسلامی، شوشتر، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی،واحدشوشتر، دانشگاه آزاداسلامی،شوشتر، ایران
4 - گروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی،واحد یادگارامام خمینی (ره)، دانشگاه آزاداسلامی، شهر ری، ایران
کلید واژه: سلامت, دانش آموز, تربیت بدنی, مدرسه,
چکیده مقاله :
مقدمه: یکی از عوامل مرتبط با اهداف سلامت ارتقای سلامت دانش آموزان به منظور بسترسازی و همچنین ارتقای آن در جمعیت عمومی می باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش تربیت بدنی در مدارس بر سطح سلامت دانش آموزان با توجه به برنامه درسی تربیت بدنی در ایران بود.روش شناسی: در مطالعه تشریحی حاضر با جستجوی پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی با جستجوی کلیدواژه های سلامت، دانش آموز، تربیت بدنی و فعالیت جسمانی مقالات مرتبط با مطالعه انتخاب و بررسی شدند و بر اساس اهداف آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و همچنین سلامت عمومی و برخی بیماری های خاص دانش آموزان مطالب دسته بندی و ارایه شد.یافتهها: نتایج نشان داد که رفتارهای کم تحرکی موجب افزایش بیماری های مرتبط با کم تحرکی از جمله چاقی، اختلالات متابولیکی و بیماری های قلبی عروقی می شود، که موجب کاهش کیفیت زندگی کودکان در مراحل زندگی می شود. همچنین مشخص شد که با یک کلاس تربیت بدنی غنی شده می تواند علاوه بر افزایش آمادگی جسمانی کودکان، موجب افزایش سواد بدنی و افزایش سلامت در جامعه شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اهمیت درس تربیت بدنی در ارتقای سطح سلامت دانش آموزان و همچنین بستر سازی ارتقای سلامت به نظر میرسد که در کشور ایران اگرچه اهداف آموزشی و سلامت دنبال می شود ولی با توجه به نیازهای اماکن و همچنین سطح کیفی این تجهیزات، پیشنهاد می شود اهداف با محتوای آموزشی و توسعه امکانات و زیرساخت ها متناسب گردد.
Introduction: One of the factors related to health goals is to promote students' health in order to create a bed and also to promote it in the general population. The purpose of this study was to investigate the role of physical education in schools on the level of students' health according to the physical education curriculum in Iran.Methods: In the present descriptive study, by searching electronic databases by searching for the keywords health, student, physical education and physical activity, the articles related to the study were selected and reviewed based on the goals of health-related physical fitness as well as general health and some specific diseases in Students were categorized and presented content.Results: The results showed that sedentary behaviors increase sedentary related diseases such as obesity, metabolic disorders and cardiovascular diseases, which reduces the quality of life of children in life stages. It was also found that an enriched physical education class could not only increase the physical fitness of children, but also increase physical literacy and health in the communityConclusion: Considering the importance of physical education course in improving the health of students and also creating a platform for health promotion, it seems that in Iran, although educational and health goals are pursued, but according to the needs of places and the quality of this equipment It is suggested that the objectives be tailored to the educational content and the development of facilities and infrastructure.
_||_