طراحی الگوی کارآفرینی زنان مبتنی بر مشاغل خانگی با استفاده از نظریه داده بنیاد
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینحمید تابلی 1 , محبوبه عسکری باقرآبادی 2 , رعنا نمازیان 3
1 - دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور واحد کرمان
2 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، کرمان، ایران
کلید واژه: کارآفرینی زنان, روش داده بنیاد, مشاغل خانگی,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف: کارآفرینی ابزاری است برای شناخت فرصت هایی که بهره گیری از آن میتواند مشکلات یک جامعه را کاهش دهد و سهم زنان در این حوزه روندی صعودی دارد. هدف این پژوهش طراحی الگوی کارآفرینی زنان مبتنی بر مشاغل خانگی می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و با روش داده بنیاد انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش شامل 19 نفر بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و داده ها در سه مرحله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار داده ها با استفاده از روش تأییدپذیری توسط مشارکت کنندگان صورت پذیرفت. یافته ها: بر اساس یافته ها، مقوله محوری الگو شامل عوامل ساختاری، فرایندی، رفتاری وتوسعهای بود. راهبردهای الگو شامل تدافعی، تهاجمی، بازنگری/انطباقی، اقتضایی و تنوع، و شرایط زمینه ای شامل جوکاری، اکولوژی و محیط خانوادگی می باشند. شرایط علّی دارای مقوله های مرتبط با شخصیت همچون عوامل شناختی، انگیزشی، رفتاری، و عوامل مرتبط با کسب و کار شامل مشتریان، بازار، کالا و کار می باشد. شرایط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز مقوله های مداخله گر و پیامدهای الگو در سطح (فردی، گروهی و اجتماعی) می باشند. نتیجه گیری: اهمیت کارآفرینی زنان از آن جهت است که موفقیت در این زمینه نه تنها سبب سود اقتصادی میشود، بلکه منافع اجتماعی و فرهنگی هم در جامعه ایجاد میکند.
Abstract Background and purpose: entrepreneurship is a tool to recognize the opportunities that can be used to reduce the problems of a society and the contribution of women in this field has an upward trend. The purpose of this research is to design a model of women's entrepreneurship based on home jobs. Research method: The current research was a qualitative study and was conducted with the Foundation's data method. There were 19 participants in this research who were selected by purposive sampling method. The data collection method was semi-structured interview and the data were analyzed in three stages. The validity of the data was done using the verifiability method by the participants. Findings: Based on the findings, the central category of the model is structural, process, behavioral and developmental factors. pattern strategies including defensive, offensive, revision/adaptation, contingency and diversity; And the background conditions include husbandry, ecology and family environment. Causal conditions have personality-related categories such as cognitive, motivational, and behavioral factors; And factors related to business include customers, market, goods and work. Cultural, political, and economic conditions were determined as interfering categories and model consequences at the (individual, group, and social) level. Conclusion: The importance of women's entrepreneurship is because success in this field not only causes economic profit, but also creates social and cultural benefits in the society.
_||_