The Role of Socio-Economic Factors in Establishing Collective Behavior of the Youth in Boshehr(Based on Smelser' s Structural Theory)
Subject Areas : Sociological Studies of YouthGolmorad Moradi 1 , Sedigheh Afrooz 2
1 - Prof. at I.A.U of Islam Abad Garb
2 - M.A. in Sociology
Keywords: Youth, Relative Deprivation, Collective Behaviors, Smelser,
Abstract :
This research attempts to examine the role of Socio-economic factors in establishing collective behavior of the youth in Boshehr based on Smelser' s structural theory. Smelser in one of the most well-known sociologists in collective behavior studies who explains these behaviors in the framework of social structuralism. This research conducted on survey method. 383 persons selected through systematic random sampling. The face and construct validity have been used to verify the validity and the Alpha coefficients to assess the reliability of the measurement. Pearson correlation, analysis of variance and regression analysis were used to verify hypothesis and the research model. According to the result, a significant correlation was found between age(r=-0/11), income (r= 0/10) and relative deprivation(r=0/75) in establishing collective behavior. Through the regression coefficients, relative deprivation, marital statues, sex, household situation and job situation explained 47 percent of dependent variable variance.
آگ برن و نیمکف، (1349)، زمینه جامعهشناسی، ترجمه و اقتباس امیرحسین آریانپور، کتابهای جیبی، تهران.
2- احمدلو، حبیب، (1381)، رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز، فصلنامه مطالعات ملی، سال چهارم، شماره 13.
3- اسملسر، نیل جی، (1376)، جامعهشناسی اقتصادی، ترجمه محسن کلاهی، کویر، تهران.
4- اسملسر، نیل، (1380)، تئورى رفتارجمعى، ترجمه رضا دژاکام، مؤسسه یافتههاى نوین با همکارى مؤسسه نشر دواوین، زمستان 1380، تهران.
5- ایمان، محمد تقی و حسین منفرد، (1385)، بررسی عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر رضایتمندی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و چهارم، شماره دوم، صص:9-25.
6- پیران، پرویز، (1372)، طرح شهردار مدرسه گامی به سوی نهادینهکردن مشارکت، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهر تهران، تهران.
7- چلبی، مسعود، (1378)، وفاق اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، جلد دوم، شماره 3، 6.
8- دواس، دی ای، (1381)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشرنی، چاپ دوم.
9- ستوده، هدایت ا...، (1378). روانشناسی اجتماعی، انتشارات آوای نور، تهران.
10- کتابی، محمود و دیگران، (1383)، دین، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی فرهنگی، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد هفدهم، شماره2، صص169-192.
11- کلانتری، صمد و دیگران، (1383)، رابطه سرمایه اجتماعی با هویت اجتماعی دانشجویان (مطالعه موردی یازده دانشگاه دولتی شهر تهران)، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان: جلد هفدهم، شماره2، صص59-92.
12- گار، تدرابرت، (1377)، چرا انسانها شورش میکنند؟، ترجمه علی مرشدیزاد، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران.
13- محسنی تبریزی، علیرضا، (1383)، وندالیسم، انتشارات آن.
14- مونتیل، ادگار، (1363)، جنبههای مشارکت جوانان در آمریکای لاتین، ترجمه ع. ضرغامی، هفته نامه گزیده مسائل اقتصادی اجتماعی، مرکز مدارک اقتصادی و اجتماعی و انتشارات سازمان برنامه و بودجه، شماره 29 و 30، آذرماه، صص، 24-40، تهران.
15- نصفت، مرتضی(1354)، سنجش افکار دانشجویان کشور، دانشگاه تهران، مؤسسه روانشناسی، تهران.
16-Bahry, D. and B.Silver (1993) "Soviet Citizen Participation on the Eye of Democratization", American Political Science Review, Vol. 84, pp:575-593.
17-Blocker, M. J. and Sherkat, P. E. (1994). " The Influence of Class, Gender and Socialization on Participation", Social Force, Vol. 72, No. 3, pp.82-93.
18-Doob, C.B.(1988). Sociology: An Introduction, New york: Longman.