Effectiveness of cognitive empowerment training in depression and anxiety of high school female students in Isfahan city
Subject Areas : Sociological Studies of YouthKazem Ghojavand 1 , Ghasem Ghojavand 2
1 - Assistant Professor of Social Work, Department of Humanities, Islamic Azad University Khominishahr Branch, Khominishahr Iran
2 - Assistant Professor of Social Work, Department of Humanities, Hekmat Razavi Institution, Mashhad, Iran.
Keywords: cognitive empowerment training, depression, anxiety, female high school students,
Abstract :
This research aimed to investigate the effectiveness of cognitive empowerment training in depression and anxiety of high school female students in Isfahan city. The research design of the current study was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all female students of the third grade of secondary school in Isfahan city in the academic year of 2023, which was selected by multi-stage cluster random sampling method and 40 students were randomly selected into two experimental groups (20 people) and a control group. (20 people) were appointed. The experimental group received fourteen ninety-minute sessions with a weekly frequency of one session of cognitive empowerment training. For data analysis was used in descriptive statistics section including (mean, standard deviation) and in inferential statistics, analysis of covariance test and Kolmogorov-Smironov test was used for data normalization and SPSS version 20 software. Research tools include anxiety questionnaire, Beck (1988) and Beck depression questionnaire (1961). The findings of the research showed that there was a significant difference between students' depression and anxiety in the post-test stage (p<0.01). Therefore, it can be concluded that cognitive empowerment training has an effect in reducing the level of depression and anxiety of female students, and counselors, social workers, teachers and school coaches should use this approach for the social, personal and academic development of students.
اسماعیلی، محمد. (1380). بررسی اثر آموزش درس مهارت های زندگی در تعامل با شیوه های فرزند پروری ، بر عزت نفس دانش آموزان استان اردبیل ، فصلنامه پیام مشاور، سال سوم ، شماره 6، انتشارات ورای دانش.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1380). طبقه بندی اختلالات روانی بر حسب DSM-IV (ترجمه پور افکاری)، تهران: انتشارات آزاد.
بخشایش، علی؛ و دهقان زردینی، رضا. (1392). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان. مجله علوم رفتاری، (4)، 353-347.
پاشا شریفی، حسن؛ و نجفی زند، جعفر. (1380). روش های آماری در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
پورابولی، بتول؛ اسفندیاری، سودابه؛ رمضانی، طاهره؛ میری، سکینه؛ جهانی، یونس؛ و سهرابی، نادره. (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای توانمندسازی روانشناختی بر استرس شغلی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه. مجله بالینی پرستاری ومامایی،1(5)،23-35.
تامسون، چ. و رودلف، ل. (1395). مشاوره با کودکان (ترجمه جواد طهوریان). تهران: نشر رشد.
جعفری، داود؛ صالحی، مهدیه؛ و محمدخانی، پروانه. (1392). مقايسهي اثربخشي شناخت درماني مبتني بر حضور ذهن با درمان گروهي فعال سازي رفتاري در ميزان افسردگي و كيفيت زندگي افراد افسرده. اندیشه و رفتار، دوره هشتم، شماره 29.
حاج رسول، فاطمه. (1390). بررسی سبکهای حل مسأله در افراد افسرده و عادی. فصلنامه مجلۀ علوم روانشناختی، 6(1)، 24-42.
حاج رسولی، مسعود. (1390). ورزش و درمان اعتیاد. انتشارات اطلاعات (ستاد مبارزه با مواد مخدر)، چاپ اول، 96-93.
راجر، جان؛ و پیترمک، ویلیامز. ( 1375) . تفکر منفی (ترجمه مهدی قراچه داغی). تهران : انتشارات مینا.
رحمتی، رباب؛ محمدخانی، شهرام؛ و محسن پور، محمدرضا. (1394). اثربخشی آموزش توانمندسازی روانی اجتماعی بر نگرش شناختی و عاطفی نوجوانان به مصرف مواد مخدر. فصلنامه روانشناسی نظامی ،6(23)،17-26.
رستمی، مریم؛ ابولقاسمی، عباس؛ و نریمانی، محمد. (1392). اثربخشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهزیستی روانشناختی زوجین ناسازگار. فصلنامه مشاوره و رواندرمانی خانواده،1(3)،123-105.
رفیعی، محمد؛ و سیفی، ا. (1392). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس اضطراب بک در دانشجویان. اندیشه و رفتار، 7(27):46-37.
زنگنه، کیومرث. ( 1395). بررسی و مقایسه میزان باورهای منطقی در بین بیماران افسرده مراجعه کننده به مرکز روان پزشکی شهر اصفهان با افراد عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
ساراسون، ایرون جی؛ و باربارا، آر، ساراسون .(1381). روان شناسی مرضی (ترجمه نجاریان و همکاران)، تهران : انتشارت رشد.
سام خانیانی، نوش زاد. ( 1380) . بررسی الگوهای ذهنی طرحواره ای کمال گرایی و تائید خواهی در افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی. دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روان پزشکی تهران.
سیدنوزادی، مهدی. (1391). مقایسه سطح اضطراب در دانش آموزان دبیرستانی روستایی و شهری در مشهد. مجله اصول بهداشت روانی، 14(4)، 301-294.
عباسی، علی. ( 1389). بررسی رابطه سبک های شناختی و شیوه مقابله با فشار روانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
عباسی، فاطمه. (1389). تاثیر آموزش شیوه های مقابله بر کاهش استرس. فصلنامه تازه های علوم شناختی، 4(4).
فخاری، علی؛ میناشیری، عبدالخالق؛ و علیزاده گورادل، جابر. (1392). مقایسه نقص نظریه ذهن و تنظیم هیجان در افراد افسرده وعادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، 1(16)، 98-92.
قاعدی، مویدطاهر ؛ قربان شیرودی، شهره. (1395). اثربخشی امید درمانی گروهی بر افسردگی، احساس تنهایی و خودکارآمدی دانش آموزان دختر. فصلنامه سلامت روانی کودک، 3(2)، 65-75.
قدم پور، عبدالله. (1395). تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. پژوهش در علوم پزشکی، 8(2)، 60-78.
قمری گیوی، حسین؛ نادر، مقصود؛ و دهقانی، فرشته.(1393) .بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی در بازسازی کارکردهای اجرایی بیماران وسواسی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 16(4 )، 128-101.
قنبریان، مینا ؛ رجب زاده، زینب. (1395). رابطه بین شادکامی و امید به زندگی در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی بهبهان. مجله اصول بهداشت روانی، ویژه نامه سومین کنفرانس بین المللی و علوم تربیتی، صفحه 6-553.
کاستلو، ت. و کاستلو، جوزف. ( 1373). روان شناسی نابهنجاری (ترجمه پور افکاری). تهران : انتشارات آزاده .
کدیور، پروین. (2001). سبک های اسنادی و اهمیت آن در بهداشت روانی. فصلنامه علمی و پژوهشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. شماره 2 .
کریمی، یوسف. ( 1370). روانشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات پیام نور .
کلینکه، کریس. ( 1382). مهارت های زندگی (ترجمه شهرام محمدخانی). تهران: انتشارات اسپند هنر .
کیانی، ق. وکاکاوند، ع. (1392). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه شهر زنجان. مطالعات روان شناختی، 9(2)، 174-154.
ماش، ای. جی. و ولف (1393). روان شناسی نابهنجاری کودک ( ترجمه مظفر مکری عابدی و فروغ الدین عدل). تهران: انتشارات رشد.
مبینی، سیروس. (2000). افسردگی و درمان شناختی – رفتاری آن، نظریه ها، مفاهیم و کاربردهای بالینی. تبریز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
مبینی، سیروس. (2000). بررسی نقش کانون توجه در سوگیری حافظه بیماران افسرده. فصلنامه پژوهش های سال اول روان شناختی، شماره 1 و2 .
محمود علیلو، مجید. ( 1378). بررسی آزمایشی اثر خلق بر عملکرد. فصلنامه پژوهش های روانشناختی، 5 (3 و 4).
مصباح، ناهید؛ و عابدیان، ا. (1393). رابطه میزان استرس با ناامیدی در دانشجویان ساکن خوابگاه. مجله روانشناسی، 3(6)، 21-11.
مهدیان فر، فرزانه؛ کیمیایی، سیدعلی؛ و قنبری هاشمآبادی، بهرامعلی. (1394). کاهش افسردگی و پرخاشگری زنان دارای همسران زندانی در سال 1392. مجله پزشکی قانونی ایران، 3(21)، 177-167.
مهریار، امیر هوشنگ. (1380) . افسردگی ، برداشتها و درمان شناختی. تهران: انتشارات رشد.
ناتانیل، براندل. ( 1380). روان شناسی عزت نفس (ترجمه مهدی قراچه داغی). چاپ دوم، تهران : انتشارات نخستین.
نریمانی، محمد؛ و سلیمانی، اسماعیل. (1392). اثربخشی توانبخشی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2(3)، 115-91.
وتن دیوید، اي. و کمرون، کیم اس. (1381) . تواناسازي و تفویض اختیار (ترجمه بدرالدین اورعی یزدي). انتشارات مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، تهران: چاپ دوم. صفحه 24.
Abet, K.L. (2005). The effect of a group exercise intervention in the adjunctive treatment of depression. University of Pittsburgh,7-10. [PhD thesis]
Abramson, L. Y., Seligman, M.E.P., & Teasdale. J.D. (2003). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87, 49-74.
Bech, A. T. (2000). The Hopelessness Scale. Consulting; Psychologists Press.
Beck, A. T., Steer, R., & Garbin, M. G. (1988). Psychometric property of the Beck depression inventory, Twenty-five Years evaluation. Clinical psychology Review, 8, 77 -100
Blackburn, I.M., & Smyth. P. (2000). A test of cognitive vulnerability in individuals prone to depression. British Journal of Clinical Psychology, 24, 61-62.
Blankstein, K.R., Flett, G.L., & Watson, M.S. (1992). Coping and academic problem – solving ability in test anxiety. Journal of Clinical Psychology, 48(1), 37 – 45.
Borkovec, T.D. (1995a). Cognitive behavioral treatment of generalized anxiety disorder: Applied relaxation, self – control desensitization، and cognitive therapy, with special reference to the integration of clinical experience and basic research in their application. Paper Presented at World Congress of Cognitive – Behavioral Therapists. Copenhagen, Denmark, 1995.
Brown, R.F., Bylund, C.L., Kline, N., De La Cruz, A., Solan, .J, Kelvin, J., & et al. (2009). Identifying and responding to depression in adult cancer patients: evaluating the efficacy of a pilot communication skills training program for oncology nurses. Cancer Nursing, 32(3), E1-7.
Carr, S.J., Teasdale, J. D., & Broadbent, D. (2004). Effects of induced elated and depressed mood on self – focused attention. British Journal of Clinical Psychology, 3,، 273- 275.
Cassidy, T., & Long, C. (1996). Problem – solving style، style، stress and psychological illness: Devolopment of a multifactorial measure. British Journal of Clinical Psychology, 35, 265-277.
Cassidy, T., & Lynn, R. (1989). A multifactorial approach to achievement motivation: The development of a comprehensive measure. Journal of Occupational Psycholog, 62, 301-312.
Clarke, D.M., & Currie, K.C. (2009). Depression, anxiety and their relationship with chronic diseases: A review of epidemiology, risk and treatment evidence. Med J Aust, 190 (7 Supp):S54-S60. OpenUR.
Dubow, E.F., Tisak, J., Causey, D., Hryshko, A., & Reid, G. (2005). A two – year longitudinal study of stressful Life events, social support and social problem- solving Contributions to children’x behavioral and academic adjustment, Child Development, 62،583-599.
Elliott, T.R., Sherwin, E., Harkins, S.W., & Marmarosh, C. (2000). Journal of Counseling psychology, 42(1), 105-115.
Emberhart, N.K. (2009). Interpersonal predictor of stress generation and depressed mood. Pers SocPsychol Bull, 35(5), 544-556.
Fergusson, D.M., Horwood, L.J., Lynskey, M.T. (1993). Early dentine leads levels and subsequent cognitive and behavioral development. Child Psychology Psychiatry Journal, 34(2), 215-27.
Harris, A. E., Curtin, L. (2008). Parental Perceptions, Early Maladaptive Schemas, and Depressive Symptoms in Young Adult. Cognitive Therapy and Research, 26(3), 405-416.
Heppner, P.P., & Petersen, C .H. (2000). The development and implications of a personal problem-solving Inventory. Journal of Counseling Psychology, 29،66-75.
Heppner, P.P., Baumgardner, A.,& Jackson, J. (1985). The relationship between problem – solving self-appraisal، depression, and attributional style. Are they related cognitive Therapy and ressarch, 105-113.
Hoffman, U., & Levy. (1988). Social support and self – esteem. Journal of youth and adolescence, 17(218).
Holdsworth, L, & Cartwrightm S. (2003). Empowerment, stress and satisfaction: an exploratory study of a call centre. Leadership and Organization Development Journal, 24(3), 131-40.
Ingram, E.I. (1990). Self- focused attention in clinical disorders: Review and a conceptual model. Psychological bulletin, 107,156-175.
Jin Huang, MSN R., Jiang, D., Wang, X., Liu, Y., & Fennie, K. (2002). Changing knowledge, behavior, and practice related to universal precautions among hospital nurses in China. The Journal of Continuing Education in Nursing, 33(5), 217.
Kant, G. L., D’zurilla, T.J., & Maydeu – Olivares, A. (1997). Social problem – solving as a mediator of stress- related depression and anxiety in middle- aged and elderly community residents. Cognitive Therapy and Research, 21(1), 73-96.
Kaplan, H.I., & Sadock B. J. (1988). Synopsis of Psychiatry. New York: Williams & Wilkins.
Kuyken, W., Brewin, C.R. (2004). Stress and coping in depressed women. Cognitive Therapy and Research, 18(5), 403-412.
Leach, L.S., Christensen, H. (2008). Gender differences in depression and anxiety across the adult lifespan: the role of psychosocial mediators. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 43(12), 983-998. OpenURL.
Meyer, T.J., Miller، M. L., Metger. R.L., & Borkovec, T.D. (1990). Development & validation of the penn state worry questionnaire. Behavior Research and Therapy, 28, 487 – 495.
Ming To, S. (2016). Loneliness, the search for meaning, and the psychological well-being of economically disadvantaged Chinese adolescents living in Hong Kong: Implications for life skills development programs. Children and Youth Services Review, 71, 52- 60.
Mohammad, M., Maryam, H., & Ali, N. (2010). The effect of psychological empowerment training on the job adjustment and vitality Apadana hospital nurses in Ahvaz. Second Biennial Congress of Industrial and Organizational Psychology 3 and 4 March 2010, Islamic Azad University, Isfahan, 38-42.
Molina, S., & Borkoec, T. D. (1993). The penn State Worry Questionnaire: Psychometric properties & associated characteristics In. G. C. L. Davey& F. Tallis (Eds). Worring: Perpectives on theory, assessment, and treatmet, Sussex, England: Wilcy.In press.
Nayeri, N.D., Adibhajbagheri, M. (2006). The effect of stress relaxation and quality of life of dormitory students. Feyz,10(2), 50-7. [Persian]
Nezu, A. M. (1986). Efficacy of a social problem – solving therapy approach for unipolar depression. Jounal of consulting and Clinical Psychology, 54(2), 196-202.
Nezu, A.M. (1985). Differences in psychological distress between effective and ineffective problem- solvers. Jounal of Counseling psychology, 32(1), 135-138.
Nezu, A.M., & Perri, M.G. (2001). Social problem – solving therapy for unipolar depression: An initial dismantling investigation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 57(3), 408- 413.
Nezu, A.M., & Ronan, G.F. (1987). Social problem – solving and dipression: rating.
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. 2 nd ed, New York: Mcgraw- Hill.
Nunnally, J.C. (1967). Psychometric Theory. MewYork: McGraw- Hill.
Parkes, K.R. (1994). Locus of control, cognitive appraisal, and coping in stressful episodes. Journal of Personality and Social Psychology, 46(3), 655 -668.
Petersen, C., Semmel, A., Von Baeyer, C., Abramson, L.Y., Metalsky, G.I. & Seligman, M.E.P. (1982). The Attributional Sryle Questionnaire. Cognitive Therapy and Ressarch, 6, 287-299.
Potter, P.A., Perry, A.G., Stockert, P., Hall, A. (2013). Fundamentals of nursing: Elsevier Health Sciences.
Pretorius, T. B. (1993). Assessing the problem – solving appraisal of black south African students. International Jouvnal of Psychology, 28(6), 861-870.
Priester, M. J., & Clum, G.A. (1993). Perceived problem – solving ability as a predictor of depression, hopelessness and suicide ideation in a college population. Journal of Counseling psychology, 40(1), 79-85.
Rezaee, N., Behbahani, N., Yarandi, A.N., & Hosseini, F. (2006). Relationship between job stress and social support in nurses. Iranian Journal of Nursing, 49(19), 71-8. [Persian]
Ryff, C.D., Keyes, C. L. M., Hughes, D. L. (2003). Status inequalities, perceived discrimination, and eduaimonic well-being: Do the challenges of minority life hone purpose and growth?. Journal of Health Social and Behavior, 44, 275- 291.
Rylands, K., & Rickwood, D.J. (2001), Ego-integrity versus ego-despair: the effect of "accepting the past" on depression in older women. Int Journal Aging Hum Dev, 53(1),75-89, OpenURL Return to text.
Schechtman, Z. (2010). Impact of Life Skills Training on teachers perceived environment and self-efficacy. Journal of Educational Research, 3, 144-154.
Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: On depression, development and death. San Franisco,CA: Freeman.
Sherwood, A., & Blumenthal, J.A. (2013). Relationship of depression to death or hospitalization in patients with heart failure. Arch Intern Med, 167(4), 367-373
Sheykhi, M.R., Sarichlou, M.E., Javadi, A., & Moradi, M. (2009). Effect of nurse’s empowerment on coping with job stresses. Journal of Quazvin University of Medical Sciences, 12(4), 38-42. [Persian]
Siegel, L. J., & Griffin, N.J. (1984). Correlates of depressive symptoms in adolescents.
Tiu Wright, L., Harrison, T., Waite, K., Hunter, G.L. (2006). The internet, information and empowerment. European Journal of Marketing, 40(9/10): 972-93.
Weiner, B. (1985). An attributional theory of achievement Motivation and Emotion. Psychological Review, 92, 548-573.
Weiner, B. (1986). An- Attributional Theory of Motivation and Emotion. New York:Springer –Verlag.
Wenzlaff, R. M., Wegner, D.M., & Ropper, D.W. (2005). Depression and mental control: The resurgence of unwanted negative thoughts. Journal of personality and Social Psychology, 88(6), 882-892.
Windle, M., & Windle, R.C. (1996). Coping strategies, drinking motives, and stressful life events among middle adolescents: Associations with emotional and behavioral problems and with academic functioning. Journal of Abnormal psychology, 105(4), 551-560.
Zautra, A.J., & Wrabetz, A.B. (1991). Coping success and its relationship to psychological distress for older adults. Journal of Personality and Social psychology, 61(5), 801-810.
Zeidner, M., & Hammer, A. (1990). Life events and coping resources as predictors of stress symptoms in adolescents. Personality and Individual Difference, 11(7), 693-703.
Zuckermann. M., Lubin, B, & Rinck, C.M. (1983). Construction of new scales for the Multiple Affect Adjective Checklist. Journal of Behavioral Assessment, 58,119-129.