بررسی ارتباط بین مهارت های حرکتی و شناختی بر دقت پنالتی بسکتبالیست های 7 تا 10 سال شهر تهران
محورهای موضوعی : علوم ورزش
لیلا میرزایی
1
,
مظاهر رحیم پور
2
*
1 - دبیر آموزش و پرورش استان تهران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، ایران
کلید واژه: مهارت حرکتی , مهارت شناختی, دقت پنالتی,
چکیده مقاله :
در سال های اخیر، توجه روزافزونی به رشد همزمان مهارت های حرکتی و شناختی در ورزشکاران نوجوان شده است. کودکان 10-7 سال در مرحله ای حیاتی از رشد قرار دارند که در آن مهارت های حرکتی و شناختی به سرعت در حال شکل گیری و تکامل هستند. با وجود اهمیت شناخته شده ی هر دو حوزه، تحقیقات محدودی به بررسی نحوه تعامل مهارت های حرکتی و شناختی و تاثیر آن ها بر نتایج عملکردی خاص در بازیکنان خردسال بسکتبال پرداخته اند. درک این رابطه می تواند بینش های ارزشمندی برای مربیان، معلمان، و روانشناسان ورزشی در طراحی برنامه های آموزشی موثرتر و جامع تر فراهم آورد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مهارتهای حرکتی و شناختی بر دقت پنالتی بسکتبالیست های دختر بود. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه بسکتبالیست های 7 تا 10 سال شهر تهران بودند که از باشگاه های مختلف شهر تهران به صورت تصادفی 200 نفر انتخاب شدند. برای ارزیابی مهارت حرکتی آزمونMABC2، برای ارزیابی مهارت شناختی آزمون کرسی بلاک و برای دقت پنالتی از آزمون پرتاب پنالتی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی طبیعی بودن داده ها از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارتهای حرکتی با دقت پنالتی بسکتبالیستهای نوجوان ارتباط مثبت وجود دارد(19/0 = r و 011/0 = p) یعنی با افزایش مهارتهای حرکتی نوجوانان بسکتبالیست، دقت پنالتی بیشتر میشود. اما بین مهارت شناختی و دقت پنالتی بسکتبالیستهای نوجوان ارتباطی یافت نشد(270/0=P و 16/0=r). بنابراین براساس نتایج تحقیق میکند اشاره کرد که مربیان می توانند از مهارتهای حرکتی برای بهبود دقت پرتاب پنالتی بسکتبال استفاده کنند. هرچند استفاده از مهارت شناختی نیاز به بررسی بیشتر دارد.
In recent years, increasing attention has been given to the interconnected development of motor and cognitive skills in young athletes. Children aged 7to 10 years represent a critical stage of development, during which both motor and cognitive skills are rapidly maturing. Despite the recognized importance of both domains, limited research has explored how motor and cognitive skills interact to influence specific performance outcomes in young basketball players. Understanding this relationship may provide valuable insights for coaches, educators, and sports psychologists seeking to design more effective training programs that support holistic development. The aim of this study was to investigate the relationship between motor and cognitive skills on the penalty accuracy of female basketball players. The research method is correlation type. The statistical population included all basketball players aged 7 to 10 in Tehran, and 200 people were randomly selected from different clubs in Tehran. MABC2 test was used to evaluate motor skills, block chair test was used to evaluate cognitive skills, and penalty throw test was used for penalty accuracy. Descriptive tests, Pearson's correlation coefficient were used to analyze the data, and the Kolmogorov Smirnov test was used to check the normality of the data. The results of the research showed that there is a positive relationship between the motor skills and penalty accuracy of teenage basketball players (r = 0.19 and p = 0.011), that is, as the motor skills of basketball teenagers increase, penalty accuracy increases. However, no relationship was found between cognitive skill and penalty accuracy of teenage basketball players (P=0.270 and r=0.16).Therefore, based on the results of the research, it is pointed out that coaches can use movement skills to improve the accuracy of basketball penalty shots. However, the use of cognitive skills needs further investigationپ
1. ایمان زاده, الناز, اسماعیلی, محمدرضا و نیک بخش, رضا. (1400). بررسی اثر بخشی سبک های مدیریت معلمان بر ابعاد تربیت حرکتی دانش آموزان: نقش مداخله-ای راهبرد یاددهی- یادگیری حل مسئله در مهارت بسکتبال. جامعه شناسی آموزش و پرورش240-230،(1) 14.
2. حمایت طلب، رسول، شیخ، محمود، موحدی، احمدرضا، و اسد، محمدرضا. (1386). تاثیر تقدم و تاخر تمرین ذهنی بر یادگیری یک مهارت ادراکی- حرکتی با تاکید بر تصویرسازی درونی و بیرونی. پژوهش در علوم ورزشی، 5(14)، 139-151.
3. ﻣﻘﺪم اﻣﯿﺮ، رﺿﺎیی، ﻣﯿﺜﻢ، ﺳﺎرانی راد ﻣﻬﯿﻦ. (1393). ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﺼﻮﯾﺮﺳﺎزي ذﻫنی ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﺑﺪنی ﺑﺮ اﺟﺮا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دو گروه دست برتر و راست و چپ، رفتار حرکتی، 6 (15)، 112-99
4. قربان زاده، بهروز، و محمدی اورنگی، بهداد و اقدسی، محمد تقی. (1398). ارتباط بین مهارت های حرکتی ظریف و درشت با پیشرفت تحصیلی در کودکان: نقش واسطه هوش هیجانی. مطالعات روان شناسی ورزشی, 8(30 ), 239-256.
5. قبادی، لیلا و جلیلوند، محمد. (1399). ارتباط سطح مهارت بسکتبال با تبحر حرکتی، اضطراب اجتماعی جسمانی و تیپ بدنی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر کرمانشاه،سومین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش، سلامت، جامعه،اهواز، سومین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش، سلامت، جامعه.
6. Alloway, T. P., & Temple, K. J. (2007). A comparison of working memory skills and learning in children with developmental coordination disorder and moderate learning difficulties. Applied Cognitive Psychology, 21(4), 473-487.
7. Benzing, V., Schmidt, M., Jäger, K., Egger, F., Conzelmann, A., & Roebers, C. M. (2019). A classroom intervention to improve executive functions in late primary school children: Too ‘old’for improvements? British journal of educational psychology, 89(2), 225-238.
8. Coker, C.A (2017). Motor Learning and Control for Practitioners; Routledge: Abingdon-on-Thames, UK.
9. Jukic, I., Prnjak, K., Zoellner, A., Tufano, J. J., Sekulic, D., & Salaj, S. (2019). The importance of fundamental motor skills in identifying differences in performance levels of U10 soccer players. Sports, 7(7), 178.
10. Klupp, S., Möhring, W., Lemola, S., & Grob, A. (2021). Relations between fine motor skills and intelligence in typically developing children and children with attention deficit hyperactivity disorder. Research in Developmental Disabilities, 110, 103855.
11. Koopmann, T., Faber, I., Baker, J., & Schorer, J. (2020). Assessing technical skills in talented youth athletes: a systematic review. Sports Medicine, 50, 1593-1611.
12. Lucia, S., Bianco, V., Boccacci, L., & Di Russo, F. (2021). Effects of a cognitive-motor training on anticipatory brain functions and sport performance in semi-elite basketball players. Brain Sciences, 12(1), 68.
13. Mondoni, M., & Anzivino, R. (2014). MANUALE DI PALLACANESTRO TECNICA E DIDATTICA: Vita e Pensiero.
14. Moreira, P. E. D., Dieguez, G. T. d. O., Bredt, S. d. G. T., & Praça, G. M. (2021). The acute and chronic effects of dual-task on the motor and cognitive performances in athletes: a systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1732.
15. Newell, K. M. (1985). Coordination, control and skill Advances in psychology (Vol. 27, pp. 295-317): Elsevier.
16. Niederer, I., Kriemler, S., Gut, J., Hartmann, T., Schindler, C., Barral, J., & Puder, J. J. (2011). Relationship of aerobic fitness and motor skills with memory and attention in preschoolers (Ballabeina): a cross-sectional and longitudinal study. BMC pediatrics, 11, 1-9.
17. Piek, J. P., Dyck, M. J., Francis, M., & Conwell, A. (2007). Working memory, processing speed, and set‐shifting in children with developmental coordination disorder and attention‐deficit–hyperactivity disorder. Developmental Medicine & Child Neurology, 49(9), 678-683.
18. Policastro, F. (2019). Approccio multidisciplinare alle difficoltà motorie dei bambini sportivi a sviluppo normo-tipico.
19. Policastro, F., Accardo, A., Marcovich, R., Pelamatti, G., & Zoia, S. (2018). Relation between motor and cognitive skills in Italian basketball players aged between 7 and 10 years old. Sports, 6(3), 80.
20. Rosenbaum, D. A., Cohen, R. G., Dawson, A. M., Jax, S. A., Meulenbroek, R. G., Van Der Wel, R., & Vaughan, J. (2009). The posture-based motion planning framework: new findings related to object manipulation, moving around obstacles, moving in three spatial dimensions, and haptic tracking. Progress in Motor Control: A Multidisciplinary Perspective, 485-497.